ב. חובות שבין אדם לאלוהיו

עמוד:79

ה'גהרת האמונה כאל אחד ביהדות בעשרת הדיברות בספר שמות , פרק כ ' נאמר : ב אנכי ה' אלהיןל , אשר הוצאתיןל מארץ מצרים מבית עבךים : לא יהיה ל י ן : אלהים אחךים , על-פני . ג לא תעשה לן : פסל וכל תמונה אשר בשמים ממעל ואשר בארץ מתחת ואשר במים מתחת לאךץ . ד לא תשתחוה להם ולא תעבדם" על-סמך הציווי לעבוד רק את האל האחד נוסחה "קריאת שמע , " הנאמרת בתפילות שחרית ועןבית . "קריאת שמע" נפתחת במילים : "שמע ישראל , ה' אלוהינו ה' אחד . " בנצרות הנוסח של הצהרת האמונה הנוצרית הוא : "אני מאמין באל אחד , אב כל יכול אשר ברא את כל הנראה ואת כל הבלתי נראה . ובאדון אחד , ישוע המשיח , בן האלוהים , יחיד לאביו ... נולד ולא נברא . ולמעננו בני האדם , ולמען ישועתנו ירד משמים , התגשם בבשר ונעשה אדם , נצלב ונקבר , וביום השלישי שב לתחייה , עלה השמימה והוא עתיד לשוב ולשפוט את החיים ואת המתים . אני מאמין ברוח הקודש , בכנסייה הקתולית הקדושה , באחדות הקדושים , במחילת החטאים , בתחיית הגוף ובחיי הנצח . " ( מתוך הצהרת האמונה הנוצרית שנוסחה בועידות הכנסיה בתיקיאה ובקונסטנטינופול , שהתקיימו במאה הרביעית ) הצהרת האמונה מכילה אפוא התייחסות לאל בורא עולם ולישוע . ההצהרה קובעת , כי ישוע הוא בן האלוהים וכי הופיע על פני האדמה כדי לכפר על חטאי כל בני המין האנושי , סבל ומת . ההצהרה עוסקת גם בתחייתו לאחר הצליבה , שבה הסמיך את תלמידיו להפיץ את בשורתו , ומזכירה את יום הדין העתיד לבוא , שבו ישפוט ישוע את כל האדם . באסלאם מצוות היסוד הראשונה באסלאם היא אמירת שתי העדויות - כלומר , ההצהרה : "אני מעיד שאין אל מלבד אללה , ואני מעיד כי מחמד שליח אללה " . ( מתוך אלגיאמע אלצחיח מאת אלבחיארי ) כל מוסלמי חוזר על הצהרה זו פעמיים ביום , וכל הכופר בה נחשב כמי שנטש את דת האסלאם . ההצהרה מכילה שני חלקים : בחלק הראשון מכיר המאמין בקיומו של אל אחד בלבד , ובהצהרה זו הוא משייך את עצמו למונותיאיזם ; בחלק השני מבטא המאמין את הייחוד האסלאמי , לעומת שתי הדתות המונותיאיסטיות הנוספות - ההכרה במחמד כשליח האל . על-פי ההלכה המוסלמית , העדות נאמרת במהלך התפילות וכן בטקסי ההתאסלמות . אדם הרוצה להמיר את דתו לאסלאם , חייב לחזור על ההצהרה שלוש פעמים בפני עדים מתוך כוונה שבלב . ב . חובות שבין אדם לאלוהיו מיסת חג המולד , כנסיית המולד בבית לחם , 1992

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר