ז. תוצאות המרד

עמוד:74

קריאת שמע , שהיה בין גזירות השמד המרכזיות . ביטוי _היסטורי ספרותי לתופעה של קידוש השם , הן המסורות בדבר עשרת הרוגי מלכות , אם כי לא כל החכמים הנמנים כהן אכן היו בין מקדשי השם בימי גזירות השמד שבעקבות מרד בר כוכבא . בין התגובות על גזירות השמד יש לציין גם את מקרהו של אלישע בן אבויה שעזב את היהדות והפך ל'אדור _* . ' קשה לדעת באיזו מידה מדובר כאן במקרה יחיד , או שיש לראות אותו כסימפטומאטי גם לאחרים . על כל פנים , מוראותיהם של גזירות השמד וקידוש השם הביאו את אלישע בן אבויה , שהיה מחשובי החכמים , לנטישת היהדות . גזירות השמד נתקיימו במלוא חומרתן רק כל זמן שאדריאנוס היה קיסר , דהיינו עד לשנת 138 לספירה . אולם היו למרד בר כוככא תוצאות שנמשכו לטווח ארוך יותר . בין אלה יש לציין את בניינה המחודש של ירושלים בתור איליה קאפיטולינה , תוך שהוטל איסור על יהודים להתיישב בה ואפילו להתקרב אליה . תוצאה אחרת של מרד בר כוכבא התבטאה במשבר כלכלי עמוק , שחלקו נבע מההרס היישובי וחלקו מעול המסים הרומיים שהוטלו בתקופה שלאחר המרד . רבים מתושבי הארץ לא עמדו במשבר כלכלי זה , וכך נפתחה תנועה חזקה של ירידה מארץ ישראל . רוב העוזבים פנו לכבל , שבה התקיימה תפוצה יהודית , ששורשיה הגיעו עד לימי גלות בבל עם חורבנו של הבית הראשון , ואשר שכנה מחוץ לגבולותיה של האימפריה הרומית . יש לציין כי ראשית התפתחותו של המרכז בבבל כמרכז מתחרה לזה _שבארץ ישראל , נעוצה בימים שלאחר מרד _כר כוכבא . בתוככי ארץ ישראל עבר מרכז הכובד היישובי מיהודה לגליל , ובאושה שבגליל אף נשחקמו מוסדות ההנהגה . חכמי אושה השקיעו מאמצים רבים בארגונם מחדש של חיי האומה , בצל התוצאות הקשות של מרד בר כוכבא . 86 בבלי , ברכות סא , ב ו והשווה גם תוס , ' ברכות ב , יג ; בבלי . ברכות סא , ב 1 תוס , ' סנהד _^ ן ב , / _env ; n יבמות פי"ב , יב ע"ד י בבלי , יבמות קח , ב ; מסכת שמחות , ח , ט , מהד' היגער עמ' 87 . 154 ראה ש' קרויס , 'עשרה הרוגי מלכות , ' השלוח , מד ( תרפ " ה , ( עמי ; 117-106 ; 22-10 . 233-221 88 ירוש , ' חגיגה פ"ב , עז ע"א ' והשווה בבלי , קידושין לט , ב .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר