ו. הרכב הכוחות המורדים

עמוד:69

השומרונים למרד . מבחינת השלטונות באותה עת היה גורלם של השומרונים דומה לזה של היהודים . מצויות עדויות כי גם על השומרונים נגזר איסור המילה . וכי בהר גריזים נבנה מקדש אלילי ' , אולם לא ברור אם כתוצאה מכך מרדו השומרונים ברומאים , או השתתפו במרד בר כוכבא . מובן כי פתרונה של בעיה זו יהיה משמעותי לא רק לשאלת הרכב הכוחות המורדים , אלא גם להיקפו הטריטוריאלי של המרד . התפשטות המרידה לאיזור שומרון מרחיבה בהכרח את תחומה , בעוד שהמנעותם של השומרונים ממרד נותנת יתר משמעות לפעילותו המצומצמת של הגליל במרד בר כוכבא . המסורת התלמודית תולה בשומרונים את הקולר של מפלת ביתר . היא מספרת על שומרוני שהגיע לביתר , שימש בה כמעין 'גייס חמישי' וסכסך בין בר כוכבא ובין רבי אלעזר המודעי . השומרוני טפל על רבי אלעזר המודעי שהוא מתכוון למסור את ביתר ; משהשתכנע בכך בר כוכבא 'יהב ליה ( לרבי אלעזר המודעי ) חד בעוט וקטליה ... מיד נלכדה ביתתר ונהרג בן כוזבה 72 . ' מצד אחד מבקש מקור זה להפליל את השומרונים במפלת ביתר , ומכך משתמע שהם לא עשו יד אחת עם בר כוכבא , ושמא אף סייעו בידי הרומאים בדיכוי המרד . מצד שני , ניתן להקשות : אם אכן התנגדו השומרונים למרד , אזי מה מעשיו של שומרוני בביתר הנצורה . דומה שהמעשה בשומרוני הגורם למפלת ביתר משולל משמעות היסטורית בכל הנוגע לפרשת המרד , ואין בו אלא כדי לשקף את התערערות היחסים שבין היהודים ובין השומרונים לאחר מרד _בר כוכבא . יש להזכיר כי מסורת תלמודית אחרת תולה בשומרונים גם את הסיבה לפריצתו של מרד בר כוכבא . כך מוסבר במדרש בראשית רבה שהשומרונים הם שהניעו אתאדריאנוס לחזור בו מהבטחתו לבנות את בית המקדש , ובכך הציתו את אש המרד בליבם של היהודים " . אלון כבר הוכיח בפרוטרוט כי מקור זה מופרך , ואין בו כל אותנטיות מבחינת המציאות ההיסטורית עליה הוא מבקש להעיד . מתברר , אפוא , כי קיימת שורה של מסורות המבקשות להאשים את השומרונים במשברים ובאסונות שארעו בתולדות עם ישראל , מתוך מגמה להעמיק את התהום שבין יהודים ובין שומרונים . 71 ספר יהושע השומרוני פמ"ז ( תרגום עברי : ר קירכהיים , כרמי שומרון , פרנקפורט תו י"א , עמ' Eusebius , TheophanialV , 22 , ed . Gressmann , p . 201 ;( 88-85 ( בנוסח הסורי . ( וראה ש' ייבין , מלחמת _בר כוכבא , עמ' 1178-175 ג אלון , תולדות היהודים , ב , עמ' 72 . 26-24 ירוש . ' תעניות פ"ד , סח ע '' ד-סט ע"א : והשווה איכה רבה פ"ב , ד . אין ספק כי , בץ השאר , כוונתו של מקור זה להשמיע כי נפילתה של ביתר היתה מידי שמים . ולא זו בלבד , שכן לו ניתן היה לרבי אלעזר המודעי להמשיך בתפילתו לא היתה ביתר נלכדת . 73 בראשית רבה פס"ד , ט , מהד' תיאודור-אלבק עמי , 712-710 וראה גי אלון , תולדות היהודים , א , עמ . 275-272

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר