הבית היהודי

עמוד:327

כלכלי קובע את עיצוב הפנים של הבית , נותרו בבתים דתיים סימני היכר יהודיים , שהמרכזי בהם הוא ארון ספרים עמוס בספרי תפילה ועיון עבריים . שעה שבחברה היהודית הטרוםמודרנית היו הספרים מצרך נדיר ויקר , ורק העשירים יכלו להרשות לעצמם לפאר את ביתם בארון של ספרי קודש , הרי עתה נעשה מודל הבית הבורגני המרכז אירופי – שבו עומד ארון הספרים לצד הפסנתר , במרכז החיים התרבותיים – שליט בבתי האורתודוקסיה המודרנית . זאת שעה שמרכזיות הספרים נעלמה מבתי מגזרים אחרים ( לא לפני שספרי הוצאת הספרים המפלגתית החליפו את 'ארון הספרים' האורתודוקסי הקאנוני . ( יותר מכך , העברת הלימוד מבית המדרש הקהילתי לבית , והפיכתו לחלק מן הפעילות המשפחתית , הינן חידוש סוציולוגי גמור , המשתקף במיקום הרהיטים ובחלוקת המרחבים בתוך דירתו של היהודי המודרני . בבתים דתיים רבים עומד במרכז החדר שולחן גדול שסביבו יושבים גם כשאין אוכלים . שולחן זה תופס מקום יותר מרכזי בלילות שבת , כאשר מתכוננים לסעודה החגיגית . לידו נמצאים מזווים בעלי דלתות זכוכית , שבהם מוצגים כלי כסף המשמשים בעיקר לטקסים דתיים , והם מהווים מעין מוזיאון זוטא המעיד על מידת אדיקותה של המשפחה ועל מעמדה הכלכלי . במטבחים של אנשים דתיים נמצאים שני כיורים , לכלי בשר ולכלי חלב , ומקום נוסף לאחסון כלים לפסח , ולפיכך המטבח הוא לפעמים גדול יחסית . בכמה בתים מזרחיים קיימת תופעה של שני מטבחים , אחד מודרני , לצורכי ייצוג , והאחר בסגנון ישן , לבישול הממשי . דבר זה דומה למה שאפשר לראות בבתים מערביים – חדר אורחים המסודר תמיד ומוכן למילוי תפקידו , לעומת "חדר משפחה" קטן יותר , לשימוש יומיומי . בחדרי המיטות בבתי הדתיים נמצאות תמיד שתי מיטות , שאפשר להפריד ביניהן בימי נידתה של האישה . בבתי חילונים מודרניים המגמה היא של היטמעות בחברת הצריכה המערבית . בישראל , למשל , מחקים הבתים באזורי המגורים היוקרתיים , כסביון או הרצליה פיתוח , את צורת החיים הפרברית של עשירי אמריקה , ואילו הריהוט הסקנדינבי המתועש מעניק לבעלי אמצעים מוגבלים יותר אפשרות בבתים אשכנזיים רבים היו לוחות דקורטיביים הקרויים "מזרח" מורים על כיוונה של ירושלים . "ממזרח" לגרמניה 1900 ) בקירוב )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר