תמורות כלכליות בחיי היהודים במאתיים השנים האחרונות

עמוד:262

שלהם . סדר היום היהודי–הבורגני החליף את סדר היום הדתי . החברה היהודית המצליחה אימצה לעצמה נורמות התנהגות של חברה בורגנית . משרתים ואומנות נעשו לחלק בלתי נפרד מהנוף המשפחתי–היהודי . מספר הילדים במשפחות היהודיות ירד בשיעור ניכר . המבנה הגילי דמה לפירמידה בעלת בסיס צר של עד גיל עשר וקודקוד רחב של בני שישים ומעלה . האישה הפסיקה לקחת חלק בעסק המשפחתי , שכן אישה עובדת – על פי מושגי הבורגנות של המאה ה – 19– הנושאת בעול פרנסת הבית מורידה את קרנו של ראש המשפחה . הילדים נשלחו לגימנסיות , וכל משפחה שכיבדה את עצמה זיכתה את ילדיה בשיעורי נגינה ובמורים פרטיים לשפות זרות ולנימוסים טובים . מפגשי תה של אחר הצהריים , עישון בצוותא , קונצרטים , הליכה לתיאטרון וחופשות משפחתיות נעשו לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום היהודיים . מי שהיטיב לתאר את אורח החיים של היהודי הטיפוסי במערב אירופה של סוף המאה ה19– וראשית המאה ה20– היה הסופר היהודי יליד אוסטריה , סטפן צווייג , שכתב בספרו העולם של אתמול כי העולם שבו גדל היה עולם מסודר , ללא חיפזון , ושהחיים בו היו נוחים . כשניסה לעורר את זיכרונו בנוגע לדמויות המבוגרים שהקיפו את ילדותו , נזכר הסופר הנודע עד כמה הפתיע אותו מספר האנשים שהשמינו בטרם עת , אלה שהילוכם האיטי , דיבורם המתון והשיבה שזרקה בשערם הוסיפו למכובדותם . מעמדם הכלכלי–הפוליטי המשופר של יהודי מערב אירופה השפיע השפעה ישירה על הקהילות היהודיות ביבשת אפריקה ובעיקר על אלה שבצפונה . ככל שהשליטה של מדינות אירופה בארצות האיסלאם היתה חזקה יותר , כך השתפר שם מעמדם האזרחי של היהודים וגם מעמדם הכלכלי . לעומת זאת , בתימן , שבה היתה למערב השפעה מוגבלת למדי , נשאר מצבם הכלכלי–החברתי ללא שינוי וכפוף לחוק המוסלמי ( שריעה . ( בדומה לתהליכים שהתרחשו באירופה , גם היהודים בארצות האיסלאם החלו במהלך המאה ה19– להגר מהכפרים לערים הגדולות . הדבר הביא לעלייתו של מעמד בורגני יהודי חדש . בשנת 1897 התרכזו בערים טריפולי ותוניס כ 60 % – מהאוכלוסייה היהודית של מדינות לוב ותוניסיה . במצרים התיישבה יותר ממחצית האוכלוסייה היהודית באלכסנדריה ובקהיר . הסיבה העיקרית שהביאה לידי עיור היתה ביטול החוקים המפלים והאפשרויות הכלכליות שנפתחו לפניהם עקב כך . הכיבוש האירופי ביבשת אפריקה אפשר ליהודים לקבל פועלות יהודיות מפגינות נגד ניצול עובדים בניו-יורק ( 1907 )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר