התנ"ך בהוויה הישראלית

עמוד:164

אחד עם הדימוי העצמי של הציונות כתנועת תחייה , ששבה למקורותיה הקדמונים . הוויכוח על שיטת הפרשנות התקשר עם אספקט נוסף של הדיון : היחס בין הגולה לבין ארץ–ישראל . בדבריו של מוסינזון נמצאו זרעים של "שלילת הגלות , " קונספט ציוני חשוב , שנועד להעלות את ערכה של ארץ–ישראל ולהפחית מערכה של הגולה . החרדה מפני כוח המשיכה של הגולה היתה אחד הפחדים שליוו את התנועה הציונית בנעוריה . הוראת המקרא היתה אמורה לשמש מרכיב חיוני בתהליך גיבושה של אומה חדשה , צעירה ונועזת , שתשאב את חיוניותה ואת השראתה לא מן החברה היהודית בת זמנה , שרובה ככולה מצויה בגולה , אלא מן העבר המפואר של ימי הבית הראשון , כפי שהוא עולה ומצטייר בדפי המקרא . גיבושו של "סוציאליזם מקראי" על עוצמת השפעתו של התנ"ך על בני העלייה השנייה אפשר ללמוד מן המגמה שלהם "לייהד" את הסוציאליזם ולנכסו אל התנ"ך . השפעתו של התנ"ך ניכרה גם על אותם סוציאליסטים שבחרו לפעול למען קידום המהפכה העולמית , מחוץ למסגרת העם היהודי . השאיפה הסוציאליסטית לצדק ולשוויון חברתי וכלכלי התפרשה בעיניהם כגרסה הלועזית של תיקון עולם במלכות שדי . לדידם , החתירה לצדק חברתי היתה מובנית בתנ"ך , עד שהיתה כמעט לתכונה יהודית מובהקת . הוגים כמו א"ש ליברמן ונחמן סירקין ראו במקרא גרסה מוקדמת של הסוציאליזם : רעיון היובל , השמיטה , לקט שכחה ופאה ; הטפותיהם של עמוס , הושע , ירמיהו ; משפט נבות היזרעאלי – כל אלה התפרשו כהוכחה לקיומה של מערכת ערכית , המונחית בידי רעיונות של צדק ודאגה לעלובי החיים . הרעיונות האלה היו חלק מהמסד הנפשי של אנשי העלייה השנייה . א"ד גורדון , שסירב בכל תוקף להכיר בזיקתו לסוציאליזם , השתית את תביעותיו לצדק חברתי על התנ"ך . ברל כצנלסון , הגם שהכיר בקשר של תנועת הפועלים הארצישראלית לזרמים הסוציאליסטיים בעולם , ראה עם זאת בתנ"ך את המקור שממנו ספג הנוער היהודי "את הפילוסופיה של האנושות , את חזון העתיד של האדם . " הנטייה להציג את חוקי התורה כמין גרסה קדמונית של סוציאליזם הקלה את חדירתם של רעיונות סוציאליסטיים לקהל היהודי ואף הכשירה את התנ"ך בעיני סוציאליסטים אפיקורסים גמורים ונתנה להם היתר להמשיך לאהוב אותו . בעיני הסוציאליסטים הציוניים היה בתנ"ך עוד מרכיב חיוני – הזיקה למערכת ערכית אוניברסלית . זה היה עידן שבו המארקסיזם קבוצת מורים מירושלים ומתל-אביב בשיט על הירדן – ( 1912 ) רבים מאנשי העלייה השנייה ראו בתנ"ך מערכת ערכית המונחית בידי רעיונות של צדק , מקור שממנו ספג הנוער היהודי את חזון העתיד של האדם , ובסיורים בארץ ראו אחת הדרכים להפנמת רעיונות התנ"ך

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר