המקרא באור הארכיאולוגיה

עמוד:155

בהנהגה אחת . בהר סיני קיבלו עליהם בני ישראל לעבוד את אלוהי ישראל , ואותו בלבד , ואף ניתנו להם מצוות , חוקים ומשפטים , אשר כוננו את זהותם . עם ישראל הוא אפוא עם צעיר , שהתגבש בזמן מאוחר , ולעומתו הכנענים הם תושביה הקדמונים של הארץ . דתם של הכנענים מוצגת במקרא כניגוד המוחלט לחוקים ולמצוות שקיבלו עליהם בני ישראל בסיני , ובשל כך הצטוו בני ישראל להכחידם ולהאביד את שרידי פולחנם ותרבותם . ואכן , בעת כיבוש הארץ הגשימו בני ישראל , על פי הסיפור התנ"כי , את הצו האלוהי , החרימו את הכנענים והורישום . לאחר מכן חילקו את הארץ הנכבשת בין שנים–עשר השבטים , התיישבו בכל חבליה , והפכו מרועים–נוודים לתושבי ערים וכפרים . גם לאחר מכן , בתקופת השופטים , שמר עם ישראל על ליכוד ואחדות , אף כי במידה פחותה מזו שהיתה לו בתקופת הנדודים במדבר ובעת כיבוש הארץ . בני ישראל אימצו את האלים הזרים ואת פולחניהם והפרו חזור והפר את בריתם עם אלוהי ישראל , ולכן נענשו חזור והיענש על חטאיהם . אבל הנורמה הדתית נשארה חרותה היטב בתודעתם , ובעת מצוקה היו שבים ומקיימים אותה , ואז הקים להם האל שופטים שהושיעום . הקמת המלוכה הביאה לשינוי במוסד ההנהגה ואף החזירה לישראל את הליכוד והגיבוש , שבמידה רבה אבדו לו לאחר התנחלותו בארץ . אבל בתיאור המקראי המסגרת המאחדת הכלל–ישראלית אינה אלא החזרת עטרה ליושנה . ואילו החוקים , המצוות והמשפטים הם כולם פרי מורשת תקופת הנדודים במדבר והם חייבו את כל תושבי הממלכה . תקופת הממלכה המאוחדת מוצגת במקרא כתקופת זוהר , שכמוה לא היתה בתולדות עם ישראל . לפי התיאור המקראי נוסדה הממלכה בימי שאול , אבל עיקר התנופה וכינון הממלכה הגדולה היו בימי דוד , אשר כבש שטחים עצומים והכליל בתחום ישראל את שטחיהן של כל הממלכות שגבלו בישראל . בתחום הכיבוש נכללו כל העמים שישבו בין גבול מצרים למרכז סוריה , בהיקף שלא היה דומה לו בתולדות ישראל . מיסוד הממלכה וביסוסה על יסודות יציבים מיוחסים לימי שלמה , אשר בנה בירה מפוארת , שבמרכזה נמצאים המקדש והארמון , כונן מערך פקידות מסועף , יסד מערכת של מחוזות שעליהם הפקיד שנים–עשר נציבים , הקים מרכזי שלטון ברחבי הארץ , בנה חיל–רכב אדיר , קשר קשרי סחר עם ממלכות רחוקות , פיתח צי ספינות שייבא סחורות ממרחקים , וכך הביא לפריחה כלכלית ולעושר ללא תקדים בממלכתו . תקופת הממלכה המאוחדת מתוארת כתקופת הזוהר בה " א הידיעה בתולדות ישראל , וכל התקופות שבאו לאחר מכן עומדות בצלה של תקופת הזוהר והשגשוג הזאת . על פי התיאור המקראי נחלקה הממלכה המאוחדת לשתי ממלכות אחיות , יהודה וישראל , שבמשך שנים רבות התקיימו זו לצד זו , ולבסוף חרבו . תושבי ממלכת ישראל הוגלו . לאחר מכן הוגלו גם תושבי ממלכת יהודה מן הארץ , ובכך הוחזר לקדמותו במידת–מה המצב שהיה קיים ערב הכיבוש . את הארץ ציור בית המקדש , ארמון שלמה ומבצר אנטוניה מאת צייר בלתי ידוע , שהופיע בספר של יהודה ליאון משנת . 1642 תקופת דוד ושלמה מוצגת במקרא כתקופת זוהר שכמוה לא היתה . ארכיאולוגים רבים מפקפקים בכך

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר