ברוך שפינוזה

עמוד:99

שפינוזה נולד יהודי , אך רוב בני קהילתו היו אנוסים לשעבר . הצטיינותו המבריקה בישיבת "כתר תורה" – ששם רכש , בין היתר , מומחיות יוצאת דופן בתנ"ך , והיא שירתה אותו לאחר מכן כאחד האבות המייסדים של ביקורת המקרא המודרנית – היתה מייעדת את ברוך הצעיר בדרך הטבע לרבנות , כפי שקיווה בוודאי מורו העיקרי , הרב שאול לוי מורטיירה ; אך בסופו של דבר ראה מורטיירה לנכון לנדות את תלמידו המועדף ולקלל אותו במילים קשות ונוראות . שכן , רוחו הלא–אורתודוקסית , החוקרת ומחפשת של שפינוזה הגיעה לידי חוסר סיפוק עמוק מן היהדות ומן הנצרות כאחת . שפינוזה נקט צעד רדיקלי הרבה יותר מאנוסים אחרים : הם עברו מדת פרטית אחת לאחרת , או ערבבו בין השתיים , ואילו שפינוזה יצא לגמרי מעולמן של כל הדתות המיוחדות , המבוססות על התגלות היסטורית . במקומן הוא פנה אל הפילוסופיה , וציפה ממנה שתעניק לו מערכת חלופית של אמיתות שאי אפשר להפריך , ושל הדרכה מוסרית מוצקה , הכול בהסתמך על כוחו הטבעי של השכל , ולא על האור העל–טבעי של הנבואה וההתגלות , שבהן ראה שפינוזה תוצרים של הדמיון . יתר על כן , שפינוזה הצעיר ציפה שהפילוסופיה תספק לא רק ידיעה ותורה אתית אלא גם דת של תבונה , שבאמצעותה ניתן להגיע לגאולת הנפש , או למשהו בדומה לה 7 " ) רכת האושר – ( " לא בעולם הבא , אלא בעולם הזה . ואולם , בתחילה , כל הפילוסופיה ששפינוזה היה יכול לקרוא בה היתה כלולה בספרים עבריים ישנים מאת פילוסופים יהודיים כמשה בן–מיימון ( רמב"ם ) וחסדאי קרשקש . היצירות האלה לא נכללו בתוכנית הלימודים הרשמית של הישיבה . הרב מורטיירה נהג לומר : "מי שעוסק בפילוסופיה הוא רשע , " מימרה שהיתה מקובלת בחוגים יהודיים מסוימים זה דורות רבים ( כולל בימינו . ( לכן היה על שפינוזה הצעיר לחפש כתבים כאלה בכוחות עצמו . בקריאת הטקסטים הללו – הנשמעים לעתים קרובות נועזים לאוזניים מסורתיות – נראה ששפינוזה הדגיש רעיונות , שבתוך הקשרם עדיין יכלו להיחשב לגיטימיים , אך כשהם עומדים לעצמם הם עשויים לחתור תחת עולם הדת והמוסכמות שלה . רק בראשית שנות העשרים לחייו למד שפינוזה לטינית ( הוא עשה זאת באופן פרטי , מחוץ לקהילה , ( וקנה לעצמו גישה החרם מוטל על שפינוזה , ציור של הירשנברג . השקפותיו זעזעו את קהילת היהודים החדשים של אמסטרדם וחוללו בה שערורייה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר