יוסף דב סולובייצ'יק

עמוד:89

יוסף דב סולובייצ'יק אבינועם רוזנק הרב יוסף דב סולובייצ'יק 1903 ) פרוזנא , פולין 1993 – בוסטון , ארצות הברית ) היה מנהיג האורתודוקסיה המודרנית , מראשי הציונות הדתית ומגדולי אנשי ההלכה וההוגים היהודיים במאה ה . 20– חינוכו התבסס על לימודי התלמוד , אך כשהיה בן 22 נכנס לאוניברסיטת ברלין ושהה בה עד השלמת עבודת הדוקטורט ( 1932 ) שעסקה במשנתו הניא –1קאנטיאנית של הרמן כהן . הוא נשא לאישה את ד"ר טניה לויט , ועם בואו לארה"ב נתמנה לרב "ועד העיר" של בוסטון . התמודדותו על משרת הרבנות הראשית של תל–אביב-יפו ( 1935 ) לא צלחה והוא שב לארה"ב . בשנת 1959 סירב – עקרונית – להתמודד על משרת הרבנות הראשית לישראל ( כמחליפו של הרב י"א הרצוג . ( הוא הקים את בית הספר "מיימונידס" בבוסטון , ( 1937 ) ועם פטירת אביו , ( 1941 ) שעמד בראש "ישיבת רב יצחק אלחנן" בניו יורק , מונה למחליפו . הוא נודע בכריזמטיות שבדרשותיו ובקפדנותו בשיעוריו . בתקופת כהונתו כחבר "ועד הסמיכה" של הישיבה הסמיך מאות רבנים ושימש גם פרופסור להגות יהודית ב"ישיבה יוניברסיטי . " בשנת 1953 התמנה ליו"ר ועד ההלכה של הסתדרות הרבנים של אמריקה . לאחר השואה עבר סולובייצ'יק מ"אגודת ישראל" ל"מזרחי" ומשנת 1946 כיהן כנשיא לשם כבוד של "הציונים הדתיים של אמריקה . " מאמרו "קול דודי דופק" ( 1956 ) היה לדף עמדה של הציונות הדתית ביחס לשואה . תורה והשכלה מאביו הוא קנה את יסודות לימוד התורה ב"שיטת בריסק" שליווהו כל חייו , אך השפעה לא פחותה מכך ספג מצד אמו , שפתחה לפניו את אופקי ההשכלה הכללית . היא הכירה לו את ספרות אגדות הילדים , את הספרות הגבוהה , כגון זו שביצירותיהם של פושקין ואיבסן , ואת הספרות העברית החדשה של ביאליק . הוא למד להתמודד עם ההווי האינטלקטואלי של המודרנה ללא חשש והתוודע למשנותיהם של קאנט , הרמן כהן , קירקגור , ניטשה והיידגר , ולאחר זמן – של סארטר , קאמי ואחרים . בברלין התחזקה מגמה זו בזכות התוודעותו לסמינר לרבנים מיסודו של הרב ע' הילדסהיימר – שחרת על דגלו את סיסמת "תורה עם דרך ארץ" או "תורה ותרבות . " חשיבות לא מבוטלת יש למפגשו בברלין עם הרב חיים הלר , שחיבר את הלימוד המסורתי עם גישות מחקריות פילולוגיות ; כל אלה נתנו את אותותיהם בעבודת סולובייצ'יק . התשתית האינטלקטואלית והמשפחתית הזאת עשתה את סולובייצ'יק לדמות ייחודית בעלת השכלה הומניסטית רחבה ושיטתית המשולבת בסמכות הלכתית בכירה ביותר בעולם הישיבות – שילוב שכמוהו לא נמצא במרוצת כל המאה ה . 20– הייחוד הזה ליווה את כל פעולותיו החינוכיות וההוראתיות . סולובייצ'יק תרגם את עולמה של היהדות , ובראשה המחשבה והפעילות ההלכתית , אל תוך המרחב האינטלקטואלי שעליו חונך באוניברסיטה ושנגע בקהל מאזיניו . השילוב הייחודי הזה בא לידי ביטוי מובהק במסתו " איש ההלכה , " היוצרת מהפכה כפולה : היא מרכזת את המחשבה היהודית סביב מושג ההלכה ( בתוך ביצור האורתודוקסיה ;( והיא מציעה תרגום פילוסופי של המחשבה ההלכתית בתוך שהיא מבהירה את ההיגיון והאתגר האינטלקטואלי העומדים מאחורי ההלכה לאדם מודרני . המסה הזאת שואבת מושגים מקאנט ההופכים את עקרונות ההלכה לקטגוריות תבוניות , א B @ י 1 רי 1 ת , שעמן איש ההלכה נדרש לעצב את "עולם התופעות" של עולמו הדתי . עיצוב זה מלווה בתחושה חריפה של יצירה ואוטונומיה . "איש ההלכה" נעשה , כלשונו , ל"שליט אדיר במלכות הרוח והשכל ... הכול יוסף דב סולובייצ'יק – דמות ייחודית בעלת השכלה הומניסטית רחבה ושיטתית המשולבת בסמכות הלכתית בכירה ביותר בעולם הישיבות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר