מבוא

עמוד:12

האחרות שנוצרו יחד איתה באותו מרחב תרבותי . בכל תקופה בהתפתחות תרבות המערב נוצר "סדר יוס" פילוסופי שנקבע על ידי אתגרים העולים מתחומי התרבות השונים שהפילוסופיה מתייחסת אליהם . אך כיוון שהפילוסופיה נבנית מתוך התייחסות זו , האתגרים מופיעים בסופו של דבר כבעיות , או בדילמות , הנובעות מתוך ההתפתחות העצמית של החשיבה הפילוסופית : הפתרונות שהוצעו לשאלות ולקושיות שעלו מן הדיונים הפילוסופיים הקודמים מעלים מתוכם - או מגלים מתוך העימות עם חיי התרבות הדינמיים והמלאים סכסוכים - בעיות וקושיות חדשות שלשם פתרונן יש צורך למצות , לשנות ולפתח את הפתרונות הקודמים . תהליך כזה מחייב להבחין בין האמיתי לבין המוטעה , החלקי , או החסר שהיו בפתרונות הקודמים , להסביר את מקורם ולהציע פתרון חדש , שיתייחס לכל ההיסטוריה של הבעיה — ולא רק להצגתה האחרונה . זהו , אפוא , ה"אורגנוך המתודי המעצב את החשיבה הפילוסופית כתהליך היסטורי מובנה , המאחד גם את השינויים המתחוללים בהכרח בצורות החשיבה הפילוסופית ובסגנונותיה . ניווכח להלן שאחת התרומות המרכזיות של הפילוסופיה בזמן החדש היתה הרעיון שההיסטוריה מתעדת תהליך מובנה של התפתחות התרבות האנושית , בהתאמה לחוקיות תבונית תכליתית המעניקה לה כיוון כולל ; ויתר על כן , שכיוון זה הוא חיובי מבחינת האיכות היצירתית המשתכללת ומבחינת המוסריות החברתית שביסוד חיי התרבות . כלומר , שיש התקדמות מתמדת ברמת ההישגים בכל תחומי התרבות , ובכלל זה בהכרה המוסרית ובהגשמת נורמות המוסר המתעלות והולכות בחברה ובמדינה לקראת הבטחת חיי אושר , חירות ושלום לאנושות כולה . כיום , אחרי הטראומות ההיסטוריות של המאה העשרים , השקפה זו נראית בדרך כלל כמופרכת . אולי תהיה לה עוד תקומה בזכות ההישגים המרשימים של המדע והטכנולוגיה הפוסט מודרניים , אולם המודעות לסכנות הגלומות בהישגים אלה בוודאי לא תאפשר שיבה אל הגירסה שהציגה את ההתקדמות המוסרית של האנושות כתהליך היסטורי מובנה , המונחה על ידי חוקיות תבונית שהפילוסופיה מגלמת אותה בתוכה . עם זאת , ההתפתחות המרשימה שחלה במדעים ובטכנולוגיה מעידה שלרעיון הקדמה המודרני היה יסוד היסטורי , ולא יקשה לגלותו בהסתכלות הפילוסופית בהיסטוריה של הפילוסופיה ובהיסטוריה של המדעים , המבססות אותה . עקרון ההתפתחות התגלה בשכלול המתודולוגי ובהצלחה לתקן - על ידי צבירת הדעת ועל ידי שכלול המתודולוגיה של יצירתה - משגים קודמים , ולהתגבר על קשיים ועל מגבלות קודמות ; למצוא פתרונות ולגלות באמצעותם בעיות חדשות - ברמה גבוהה יותר — באופן שעצם גילוי הבעיות החדשות והגדרתן המדויקת מהווים גילוי של אופק דעת חדש , אשר מוכיח את ההתקדמות המתמדת ביכולתו של האדם להבין את עצמו ואת סביבתו , לעצב את עצמו בסביבתו ולשלוט בה ( לטוב לו , או לרעתו . ( אכן , התקדמות זו נראית תואמת את החוקיות של מבנה הדעת המעצבת את המדעים ומנחה את החשיבה הפילוסופית . הרפלקסיה על התאמה זו היא שהניחה יסוד לרעיון שההיסטוריה של התרבות היא מהות אורגנית , הצומחת מתוך הטבע - המהווה לה תשתית - ומעלה את החוקיות הדטרמיניסטית של הטבע ( הנחקר על ידי המדעים , (

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר