פתח דבר

מתוך:  > על המקום > פתח דבר

עמוד:10

כינה בשם "כרונוטופוס" - אותו בליל של זמן ומקום המאפיין כל עלילה . כדי שמשהו יקרה , יחול , יתחולל , יתחיל , יש ליצור זמן ומקום . הצמד הזה הוא צמד ראשוני , בראשיתי - לא ניתן לפחת זמן ומקום למושגים אחרים ראשוניים מהם , ויותר משאנחנו מבינים מקום וזמן הם מעידים עלינו , משמשים נתון עמוק מכל פירוש . כך גם אי מקום ( קשה יותר לחשוב אי זמן ) הוא נתון ראשוני , אולם לו אין מילה משלו אלא שלילה , אי מקום . חסר בית מעיד על מה שהוא חסר , גם אם התפשט ממקומו , מביתו או מבעליו במו ידיו . מקום פירושו לא רק התחלה אלא גם סיום ; יש לסיים אותו , להופכו למסוים , בעל צורה מסוימת - זה מה שממקם מקום , שם נקודה , מתחיל פרספקטיבה , מושך קו אופק , יוצר עולם , בורא דמות , תולה תקווה , מקדם עלילה . באופן אחר , סיום משמעו שיבה , כמו בחזרה על , ביצירה של שגרה , כמו גם בחזרה אל , בשיבה , באפשרות לחזור , לסמן דרך חזרה . כמו חוט אריאדנה או פירורי הלחם שהנזל וגרטל מפזרים ביער . המיתוסים הגדולים של הדעת , הן של היוונים והן של היהודים , הם מיתוסים של חזרה . כך הוא אדיפוס , נפוח הרגל , שיצא , ובעצם הוצא , ובלי דעת חזר , כדי לדעת , וכך אודיסאוס שיצא מאיתקה , וכל דרכו החוצה לא היתה , מסתבר , אלא דרך חזרה , וכך גם יעקב , העוקב , שגם , באדיפוס , נקע את רגלו , שעזב למצרים Holquist , translated by Caryl Emerson & Michael Holquist ) , Austin , University Mikhail Bakhtin , The Dialogic Imagination : Four Essays ( edited by Michael 2 . ofTexas Press , 1981 3 את המושג "ראשוני" ( פרימיטיבי ) ניתן להבין בשני אופנים שונים שאינם בהכרח חופפים זה את זה - האחד מתייחס לתחילתיות המושג , כלומר מניח זמן של ההתפתחות — היסטורית , אבולוציונית , הכרתית — ממנה משתמעת חלוקה עקרונית בין עבר , הווה ועתיד , ואפשרות של התבגרות , קדמה , נאורות . האופן השני להבין ראשוניות מתייחס למהות ( ואפילו למה שמכונה היום מהותנות - אסנציאליזם , ( ובעצם סותר את מושג ההתפתחות מתוך העדפה לתפיסת האדם כיצור בלתי משתנה , שיש לו אופנים נתונים , חיוניים להימצאות בעולם , שלא ניתן לפחת אותם " ) לעשות להם רדוקציה ( " למושגים אחרים . ההכרעה בין שתי ראשוניויות אלה אינה הכרחית בהקשר הנוכחי , שכן עיקרו של הספר הנוכחי עוסק ממילא בגילויים מסוימים , מקומיים , של המקום , ואין בספר שום יומרה להשתמש בגילויים אלה כדי להגיע למסקנה מקפת לגבי כל אדם בכל עת ובכל מקום . כמו כן , לא תמיד קל להכריע לגבי ראשוניותם של מושגים , אם אמנם הם קבועים או בני חלוף - האם מלחמה , למשל , היא ראשונית או שניתן להתגבר עליה ולהעבירה מן העולם , או האם דת היא מחלת ילדות כפי שסבר פרויד , ועל כן סופה להיעלם , או שהיא בבחינת נתון אנושי מהותי .

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר