פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר באביב שנת 1903 חגג בית הספר הריאלי ( Hirsch Realschule ) היהודי הניאו אורתודוקסי בפרנקפורט יובל לייסודו על ידי עדת ישורון . כחלק מן החגיגות הוצג מערכון היתולי , שכתב הרב ד"ר יונה בונדי , ( Jonas Bondi , 1852-1919 ) רבה של קהילת מיינץ . וזהו תוכנו : על הבמה עולה באוב דמות מלכותית זוהרת : הדמות היא חמורבי , מלך בבל הקדומה . המארח , הפרופסור הגרמני הנכבד בבילונוביץ , ' מקדם את פני המלך בברכה ומבקשו להציג בפני הקהל את בשורת האל האחד והיחיד . חמורבי פותח בגיבובי מילים , ( Gebabbel ) ולאחר מכן מצטט כמה חוקים אכזריים מהחוקה שלו ( חוקי חמורבי , ( ומצהיר על אמונתו בריבוי אלים " . הברנש" - הוא מצביע בכעס על מארחו - "רוצה לייהד את אמונתי הטהורה באלילים " ! פרופ' בבילונוביץ' נחרד , שכן בהרצאותיו תיאר את המלך הקדום כמלך צדיק המאמין באל אחד - באל יהוה , שלאחר מכן הפך לאלוהי ישראל . הוא פונה לקהל , מתנצל ואומר שנראה כי דעתו של המלך השתבשה עליו , כנראה בשל זקנתו המופלגת . ואולם חמורבי מלגלג על הפרופסור ומתארו כמי שמבקש לכפות עליו את רוחו הזרה של התנ"ך . אילו היתה חרב בידיו , או לפחות שוט , לא היה הפרופסור הנכבד יוצא מכאן פטור בלא עונש ראוי . רק לאחר שהמלך הבבלי נעלם מן הבמה מתעשת הפרופסור ומכריז , כי הדמות שהופיעה בפני הקהל התחזתה לחמורבי . בסיום עולה על הבמה היהודי הנצחי ובפיו המילה האחרונה : הוא בנו של עם עתיק יומין , אבל עם חי , המייצג נאמנה את בשורת האל האחד והיחיד לאנושות : האל ינחה אותי ואת האנושות אל המטרה , הוא בכבודו ובעצמו יביא ישועה לכולנו , וכל רוח שגגה תימוג כלא היתה והעתיד המובטח יקום ויהיה . הפרופסור שעליו יצא הלעג במערכון הזה הוא פרידריך דליטש , ( 1850-1922 Delitzsch , ) אשורולוג גרמני רב מוניטין , והדברים נועדו ללגלג על שתי ההרצאות מתוך השלוש שנשא ( הראשונה בינואר ובפברואר 1902 והשנייה בינואר ( 1903 תחת הכותרת "בבל והתנ"ך ; " הרצאות שחוללו את פולמוס בבל והתנ"ך , ( Babel-Bibel Streit ) בציבור הגרמני הנוצרי . בציבור היהודי התקבלו הההרצאות האלה כהתקפה בוטה ומסוכנת נגד התנ"ך - ומכאן , נגד היהדות - ועוררו תגובות מכל המחנות . המעורבות היהודית בפולמוס בבל והתנ"ך עומדת במרכז ספרנו שכן אנו רואים בה ציון דרך חשוב בתולדות ההגנה של היהודים על התנ"ך מפני

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר