א) שפינוזה בראי הדורות

עמוד:12

למראשותיו , והוא חזר ועיין בו תכופות . ועם - זאת , כפי שמציין קלצקין , 7 עדיין נחשב אז שפינוזה , אפילו אחרי פעלו של לסינג , מסוכן עד כדי - כך שגיתה נקט אמצעי - זהירות , מחשש עינא בישא , והזכירו במכתביו רק ע " י האות 5 או ע " י סימן שני כוכבים . 8 גם ש ל מ ה מ ימ ו ן כתב באותו זמן , באוטוביוגראפיה הידועה שלו , כי ההיכרות עם מחשבת שפינוזה שימשה לו אתגר עצום להירום התפלספותו שלו - עצמו . גם בימינו לא פסקה ההתעניינות בפילוסופיה של שפינוזה , כפי שמעיד שפע המחקרים , המתפרסמים חדשים - לבקרים , בשביל לברר את עיקרי תורתו לאור המחשבה הפילוסופית בזמננו . 9 אכן , יש בהגותו של הפילוסוף איש המאה ה - 17 אקטואליות מפליאה . הדבר בא לביטוי מרשים ב - 1977 , ברחבי העולם ובמדינת ישראל , עם ציון 300 שנה למות הפילוסוף . בתוך היהדות היה היחס לשפינוזה הרבה יותר חלוק ואמוציונאלי . כאן נודעה השפעה רבה לעובדה כי שפינוזה ניתק את קשריו עם צור - מחצבתו . בעוד שיריביו הלא - יהודיים נתקלו רק ביכפירה ' שבדעותיו , הרי היהודים ראו בו בראש - ובראשונה את האיש הכופר - בעיקר , שהטילו עליו חרם ונידוי , והוציאוהו מכלל - ישראל . אמנם , עמדתו של מנדלסון במאה ה - 18 כלפי שפינוזה היתה יותר שקולה , או לפחות אמביוואלנטית : אף - על - פי שדחה מכל - וכל את היאתיאיזם ' שלו , והיה מיצר על כך שריעי לסינג מגלה נטיות שפינוזיסטיות , הרי ראה בכל - זאת בשיטתו הפילוסופית של שפינוזה שלב - הכנה למחשבת לייבניץ ; 10 כמו - כן הושפעה הפילוסופיה המדינית של מנדלסון מהגיונותיו של שפינוזה , ועוד נחזור לכך בפרקים הבאים . גדול ההיסטוריונים היהודיים המודרניים , צבי היינריך ג ר ץ , בבואו לנתח את פרשת שפינוזה ואת תורתו , לא יכול היה אף הוא , עוד במאה ה - 19 , להשתחרר מדעות קדומות ביחס אליו , והוא תיארו כ " עוכר היהדות " . ועם - זאת כתב באגרותיו למשה הס , כי הם שניהם שפינוזיסטים , הס לגמרי והוא - עצמו לשלושה * רבעים . 1 . 11 החזיק אחריו תלמידו ( שאחר - כך פנה לו עורף בגלל עמדתו הלאומית והפרו - ציונית ) , הפילוסוף ה ר מ ן כ ה ן , ממייסדי הזרם הניאוקאנטיאני ; הלה כינה את שפינוזה בשם " המנאץ והכופר - בעיקר " , ביטוי שקומם את פראנץ ר ו ז נ צ ו ו י י ג , על אף קירבתו היתרה לכהן וריחוקו משפינוזה . הוא הידה כי " משפטו של שפיניזה יצא מעזות מלפני כהן " . 12 אויבו המושבע של שפינוזה במחשבה היהודית היה ש ד " ל ( ש * ד . לוצאטו ) ; את מסותיו בגנותו קרא " נגד שפינוזה " . כן האשים ההיסטוריון י . ב ע ר את שפינוזה , כי ביקורתו על המסורת היהודית משקפת אנטישמיות

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר