תרומתה של תקופה

עמוד:447

מגלות עניין רב בירושלים , ובמסווה של עזרה לעדות הנוצריות ולעדה היהודית בנות חסותן החלו להעמיק את אחיזתן ברחבי העיר העתיקה וגם מחוצה לה . העדה המוסלמית והשלטונות העות'מאניים החלו מגיבים אף הם על הפעילות האירופית , הנוצרית והיהודית , וגם בעיניהם החל עולה מאד מעמדה של ירושלים . וכך אירע , שבעור שבראשית המאה לא היה לירושלים בל מעמד מיוחד לא בארץ ישראל , לא ברחבי האימפריה העות'מאנית ולא בעולם המערבי התרבותי , הרי שלקראת סופה , עקב ההתפתחויות וההתרחשויות שחלו במרוצתה , נשתנה כליל מעמד העיר , הן בארץ ישראל , הן ברחבי האימפריה העות'מאנית ועוד יותר בעיני העולם המערבי . ירושלים שוב לא היתה עיר פרובינציאלית , חסרת חשיבות , באימפריה העותימאנית , אלא מרכז תרבותי רוחני גדל ומתפתח , אשר מספר הולך ורב של אנשים ברחבי העולם החל נושא עיניו אליה . שלוש החמורות העיקריות שציינו כפרי השפעת התפתחויות התקופה על ירושלים העתיקה , מצאו את ביטוין במיוחד בקרב הקהילה היהודית בירושלים ובקרב קהילות העם היהודי ברחבי העולם ' . ההתמלאות' שציינו חזקה היתה במיוחד אצל הקהילה היהודית בעיר העתיקה . בראשית המאה ה 9 ו נמצאה בירושלים קהילה יהודית קטנה , רובה בכולה של ספרדים . מספר בתי הכנסת , הישיבות והמוסדות הציבוריים האחרים שלהם היה מצומצם מאד . הרובע היהודי היה קטן ביותר בשטחו . לקראת סוף המאה גדלה הקהילה היהודית מאד , ובתוך העיר העתיקה בלבד הגיעה לכדי יותר ממחצית כלל האוכלוסיה שנמצאה באותה העת בחלק זה של ירושלים . מספר העדות וה'כוללים' הלך ורב , ויהודים רבים מארצות אשכנז וספרד , צפון אפריקה ורחבי אסיה , החלו נוהרים לירושלים . מוסדות יהודיים חשובים קמו בעיר העתיקה . איזור המגורים היהודי גידול אוכלוסיית ירושלים , יפו , חיפה , ועכו במאה ה 9 ו

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר