הסיבות למיקום

עמוד:357

הסיבות למיקום מעתה נשאלת השאלה העיקרית ; מה היו הסיבות למיקומו של הרובע היהודי במקום שנמצא בו , ומדוע בחרו היהודים להשתכן דווקא באיזור זה , במיוחד אחרי שאנו יודעים , כי בימי מסעי הצלב היתה השכונה היהודית ממוקמת דווקא בצפון מזרח העיר . נראה כי יש לכך סיבה שלילית וסיבה חיובית . הסיבה השלילית היא , שבאיזור זה לא היה שום אתר קדוש חשוב לא למוסלמים ולא לנוצרים , ולכן לא נמשכו עדות אלו אליו . הסיבה החיובית היא , שהאיזור נמצא בקרבה גדולה , יחסית , למקום הקדוש ביותר ליהודים , הכותל המערבי , וצופה אליו ואל מדרון הר הזיתים . ואולי אפשר לקבוע גם סיבה מיוחדת לתחילת השתרשותו של הרובע היהודי באיזור שבו הוא נמצא כיום , והיא החלטת הרמב"ן , עם עלייתו לירושלים ב 267 ו , לשקם את בית הכנסת הידוע כיום על שמו ולהניח בסביבתו יסודות לקהילה היהודית המתחדשת בעיר . אלא שייתכן להסביר גם את בחירתו של הרמב"ן ברובע חרב זה בהיותו קרוב ומשקיף אל הכותל המערבי ואל הר הזיתים נ . אין כאן המקום לדון בעניין בנייתו של בית הכנסת ע"ש הרמב"ן , שבן הנושא חורג מתחום תקופת דיוננו . לאחרונה גם הובעו פקפוקים בקשר לקיומה של שכונה יהודית בצפון מזרח העיר בעת הכיבוש הצלבני ( ראה מאמרו של גיל . ( על בל פנים , אין בכך נפקא מינה לדיוננו אנו . אדרבה , הדבר אף מחזק את השקפותינו ברבר המשכיות מיקומן וריכוזן של קבוצות האובלוסיה השונות בעיר סביב המקומות הקדושים להן ובקרבתן . ל'רובע היהודי . ' יהושע ילין מספר על מעבר משפחתו , ונראה כי כך עשו גם יתר המשפחות האשכנזיות . אי ההיקלטות באיזור באב חוטה והמעבר לירובע היהודי' רק מדגיש את היותו של ' הרובע היהודי' המרכז העיקרי של יהודי העיר העתיקה בתקופת דיוננו . יקבר דודי בהר ציון ( ברקלי , עמי ( 209

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר