'סוכת־שלום' ובתי־כנסת נוספים

עמוד:341

' סוכת שלום' ובתי כנסתנוספים התנגדותו של ר' ישעיהו בררקי לרכישת היחורבה' ורצונו לבנות את בית הכנסת של הפרושים במקום אחר , הביאו להקמת בית כנסת נוסף בירושלים . בסיוע האחים לעהרן מאמסטרדם , שקנו עבורו חצר , הקים ברדקי את בית מדרשו ' , סוכת שלום . ' בך נתפלגה עדת הפרושים בירושלים לשתי סיעות : סיעת היחורבה' וסיעת ה'חצר . ' המחלוקות בינהן רבו , ועל אודותיהן מצויים תיאורים רבים ' . הגידול במספר בתי הכנסת בירושלים מוצא את ביטויו גם בתיאורי הנוסעים הנוצרים . סטפנס ( 1837 ) מציין , בי בית הבנסת של היהודים בירושלים הוא חדש ; בכך הוא מתכוון , כנראה , לימנחם ציון' . ווילר ( מארס ( 1838 מספר , כי הוזמן לבקר בבית כנסת חדש שבנו היהודים לאחרונה על חלקת אדמה שזכותם עליה הוכרה על ידי מוחמד עלי לאחר חקירות רבות . גם בארכיון הקונסוליה הבריטית מצויה ידיעה על בניית בית בנסת אשכנזי ראשון בירושלים בשנות ה ם 3 . רובינסון מוסר 27 ) באפריל , ( 1838 כי ברובע היהודי נבנה בית כנסת חדש . מראשית שנות ה 40 התחיל גידולה המהיר של הקהילה היהודית בירושלים . כתוצאה מכך גדל מספר בתי הכנסת , ובמקרים רבים נשכרו חדרים ומבנים שהפכו למקומות תפילה . לא נוכל לסקור את בל בתי הכנסת , ונסתפק בציון החשובים שבהם , בעיקר אלה שנבנו במיוחד כבתי בנסת או שמילאו תפקיד חשוב בחיי הקהילה . באמור , התבססה הערה האשכנזית הפרושית בשני בתי כנסח ו 'מנחם ציוך החדש , שבו התרכזה סיעת היחורבה' בראשות הרב שמואל סלנט , ויסוכת שלום , ' שבו התרכזה סיעת ה'חצר' בראשות ר' ישעיהו ברדקי . גם החסידים החלו מתארגנים והקימו בתי כנסת משלהם . גי . ווילסון ( שביקר בעיר ב ( 1843 מוסר , כי לפרושים שני בתי כנסת ; האחד מהם פרטי , ואת השני הם מתחילים לבנות מחדש בתרומות שאספו מכל העולם . לחסידים שני בתי כנסת קטנים — אחד מהם בביתו של ר' ישראל שלו גם מפעל דפוס ( קודם היה בצפת ) . גם שטראוס מציין כי לחסידים שני בתי בנסת קטנים . לדברי מקור יהודי 'עור בתר"ה ( 1845 ) קנו חסידי ווהלין מגרש ובנו עליו בתים ולבית מררשם קראו בשם "בית יעקב , " ע"ש הרבי די אברהם יעקב מסדיגורה . 36 ' פטרמן ( 1853 ) מספר , כי ליהודים הרוסים 3 בתי כנסת הסמוכים זה לזה , והוא גם מוסיף כבר כי ליהודי ורשה בית כנסת נפרד " ( כוונתו , כנראה , לבית הכנסת של יבולל ורשה' שהוקם ב 850 ו . ( סטיוארט ( 1854 ) מציין , כי בית הכנסת השייך לספרדים גדול אך עלוב , ולעומתו בית הכנסת האשכנזי הסמוך לו קטן מאד , אך בכל פעם שביקר בו מצאו מלא עד אפס מקום . גם 'כולל הו"ד' יסד בית כנסת משלו ושמו 'אהבת ציון . ' בתרי"ז / דו ( 1857 / 8 ) התבסס בית הכנסת . 28 לינץ , נתיבות ( קרסל , ( עמי . 179- 178 על הכתוב באבךהזכרון שמעל לשער מבחוץ , ראה ; גר"בסקי , אבני זכרון , א , עמי ג . . 29 באבן הזכרון של בית הכנסת מצוינים גבירי משפחת לעהרן ושנת הייסוד — תקצ '' ו . ראה : גרייבסקי , שם , עמי . 6 פרטים בנידון , ראה : גת , עמי ; 195 חנני , תנועת ההשכלה , עמי . 6 . 30 סטפנס , עמי . 31 . 114 ווילד , עמי , 32 . 524 חיימסון , א , עמי . 33 . 257 רובינסון , מחקרים מקראיים , א , עמ' 360-359 ( בתרגומו של איש שלום , עמי 4 . ( 486 ג . גי . ווילסון , א , עמי ג . 35 . 459-45 שטראוס , עמי . 36 . 236-232 גאלדמאן , האסיף , ג , עמי ; 75 גת , עמי ג . 37 . 200 , 19 פטרמן , א , עמי . 38 , 231-228 סטיוארט , עמי . 297-295 הבנינים שבחצר הזאת פנימה , ובחצר הפונה אל הרחוב עשו חנויות מהכסף המעט שבקופת העדה מנדבת יחידים , בתנאי שישבו בהם כל ימי חייהם' .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר