'ועד כל הכוללים־

עמוד:336

הרשויות היהודיות ניצלו סמכות זו לא רק בקשר לעבירות שבין אדם לחברו , אלא גם , ובייחוד , בקשר לעבירות שבין ארם למקום . כך , למשל , נמצא בחצרו של ר' ישעיהו ברדקי מקווה , שנוער מלכתחילה להיות 'בית המה ? כת וצינוק , ' ובחצר ה'חורבה' היו קבועות טבעות שאליהן רותק הפושע והוקע לעיני הציבור כולו . עצמאות העדה היהודית הגיעה אף עד כדי הוצאת מטבע מיוחד , שהיה עובר לסוחר בשוקי ירושלים , ואשר כיסוי לו שימשו כספי התמיכה שהיו עתידים להגיע . פרנקל מספר , כי מטבעות אלה הם חתיכות מתכת מרובעות ועליהן החותמת ' ביקור חולים . ' נראה שבמקורם שימשו המטבעות לצרביצדקה . במשך הזמן הפכו לכסף מקובל בין היהודים , ולעתים הסכימו לקבלם גם סוחרים זרים . הקונסול פין מוסר אף הוא , כי ליהודים כמה סוגי מטבעות והתורכים אינם רואים זאת בעין יפה . בן הוא מצביע עלקיומם של 'גינוני מלבות' מיוחדים אחרים אצל היהודים . האמצעי החשוב ביותר שעמד לרשות ההנהגה היהודית היו , כמובן , כספי ה'חלוקה . ' באיום של מניעת חלוקתם , או בכריתת מקור פרנסתם של סרבנים , יכלו המנהיגים לכפות את רצונם , וזאת באמצעות המשמעת שהוטלה על הציבור וה'חרמות' שהוטלו על המסרבים לציית להנהגה . גידול האובלוסיה היהודית בעיר העתיקה וההתפתחות הרבה של הערות היהודיות השונות בתוכה במאה ה 9 ו , הביאו לעליה גדולה במספר בתי הכנסת בעיר , בהקמתם , במיקומם ובהתרבותם עוסק תת הפרק הבא . . 74 שם , עמ . 75 . 80-75 שם , עמ er . iva , «( 77-76 . 615-654 ? nV , trfcttrttPK ^^ tiO / JVTJ V . C . 77 פרטים בעניין זה , ראה : גת , עמ' . 88-77

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר