השמירה העות'מאנית ומפתחות הכנסיה

עמוד:243

השמירה העות' מאנית ומפתחות הכנסיה הידיעות במקורות השונים מלמדות , כי חלו שינויים באפיה במרוצת המאה . ב 1806 מציין שטובריאן , כי המקום נשמר בידי מוסלמים , המקבלים כסף מהצליינים הבאים לבקר את הכנסיה . באותה השנה מציין זטצן , כי כל צליין נוצרי הנכנס בפעם הראשונה לבנסיית הקבר חייב בתשלום מסוים ; הוא עצמו שילם 33 V 2 פיאסטר . לייט 4 ) ו 8 ו ) מספר , כי המפתחות לדלתות הכנסיה הם בידי התורכים . כל עולה רגל הנכנס לכנסיה חייב בתשלום השווה לכ 5 ו שילינג . כל טקס הנערך שם חייב בתשלום , וקובעים אותו בהתאם לאורך הטקס . בראשית שנות n 30 עדיין מציין גירמב , כי בנסיית הקבר נמצאת בשמירת המוסלמים , המקבלים דמי כניסה מהצליינים הרוצים להכנס . מאוחר יותר כבר אין המקורות מציינים את דבר התשלום בכניסה . קרזון מוסר ל 834 ו , כי חיבה עד שהשומרים המוסלמים פתחו את השער ; ברשותם המפתחות לכנסיה , וזו פתוחה רק בימים קבועים , אין הוא מציין תשלום כסף . סטפנס מספר ל , 1836 בי מפתח הבנסיה נמצא אצל מושל העיר . בשער ניצב שומר מוסלמי . הכנסיה נפתחת רק בשעות מסוימות , ורק בהסכמת 3 מנזרים ובנוכחות נציגיהם . רוברטס 838 ) ו ) מציין , כי כנסיית הקבר היא יעדם של כל הצליינים , וכי היא פתוחה רק בימים קבועים , שלחץ הביקורים בהם רב . בדרך בלל מאחרים לפתוח את השער . ב 1842 כותבת גב' פפייפר ' ; מגיעים לכנסיה דרך כמה רחובות צרים ומלוכלכים . הכנסיה תמיד סגורה והמפתח נמצא בידי כמה תורכים , הפותחים כאשר מבקשים זאת מהם' . סיכום הידיעות שהבאנו עד בה מורה , בי במחצית הראשונה של המאה ה 19 היתה הבנסיה נפתחת רק בזמנים מסוימים , המפתחות נמצאו בידי השלטונות המקומיים והיה צורך לשלם דמי כניסה ותשלומים נוספים בעת הביקור . בתקופת השלטון המצרי ומאוחר יותר החלו התנאים משתפרים בהדרגה י דמי הבניסה בוטלו במקרים רבים וזמני הפתיחה הורחבו . כך , למשל , מספר נאופיטוס ב 834 ו , כי ב 3 ו בינואר של אותה השנה בוטלו דמי הכניסה לכנסיית הקבר . באותו יום התקיימה פתיחה חגיגית של הכנסיה . שולץ מציין ב ו , 185 כי בניגוד למצב הקודם שוב אין חייבים לשלם עבור הכניסה לכנסיה . עם זאת , מפתחות הכנסיה נמצאים עדיין בידי המוסלמים . ב 856 ו מציין דיפווי , כי דלתות הברזל המסיוויות של כנסיית הקבר נעולות בערבים בדרך כלל , והמפתחות נלקחים אל הפחה ; בכניסה לבנין יושב שוער האחראי מטעם הפחה לסגירת השער ולפתיחתו . לאמצע שנות ה 60 מוסר צ . ' ווילסון , כי אפשר להכנס לבנסיית הקבר רק דרך הכניסה שמצד דרום . השער נפתח בידי אחד מבניה של משפחה מוסלמית , שהיא בלבד רשאית לעשות כן , וזאת רק עם קבלת הוראה מאב הכנסיה . תפילות נערכות בבוקר ובן אחרי הצהריים ; לפעמים אפשר להכנס בצהריים אם משחרים את השומר ומחלים את פניו של אב הכנסיה . אורלי 876 ) ו ) מציין , כי הכנסיה פתוחה רק בשעות מסוימות , לא קבועות בדיוק , לרוב השכם בבוקר ובערב , וכשהכנסיה נפתחת יש דוחק רב . " מדריך ה'בדקר' מ 1876 מציין , כי הכנסיה סגורה 8 ג . אורלי , עמי 4-127 ג . 43 . 1 קרזון , עמי . 48 . 167-162 שולץ , הארץ הקדושה , עמי . 39 . 96-95 שטובריאן , עמ . 44 סטפנס , עמי . 49 . 109 דיפווי , א , עמי . 40 . 65 זטצן , ב , עמי . 45 . 3 רוברטס , א , הקטע המתאר את כנסיית הקבר . 50 . ווילסון , סקר , עמי . 41 . 48 לייט , עמי . 46 . 182 פפייפר , עמי . 51 . 114-113 אורלי , עמי . 42 . 134-127 גירמב , ב , עמי . 47 . 108 ספירידון ( נאופיטוט , ( עמי . 86 אורלי מציין ( לאמצע שנות ה , ( 70 כי מוכרים ברחבה נרות ' , רוזנקרנץ / צלבים מעץ זית , מוצרים מצרף , כלים מאבן שחורה מים המלח , ועור .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר