רחבת בנסיית־הקבר

עמוד:242

רחבת בנסיית הקבר תיאורים שונים מצויים בספרות הנוסעים על רחבת הכניסה לכנסיית הקבר . הם מציינים , כי מול הרחבה מצויה ה'פסדה' ( חזית ) העצומה של דלתות הכניסה לכנסיה , הנוגעת בשמאלה במגדל הרוס למחצה ( כתוצאה מרעידת אדמה ) ובימינה בדירות של הנוצרים הקופטים . בקיר הכניסה שתי קומות של 'דלתות' לכנסיה , קשתות ה'דלתות' מחודדות , עשויות שיש , בקומה התחתונה , קומת הכניסה — דלת אחת סתומה . קישוטי הקשתות , הנישאות על גבי עמודי הדלתות והחלונות , הושחתו . התבליטים מעל לדלתות מתארים אירועים מחיי ישו והשליחים . קונדר קובע , כי בנסיית הקבר היא בניין עתיק ודוחה , וכי מאז המאה ה 4 מאמינים הנוצרים שכאן מקום קבורתו של ישו . בקשר לרחבה שמדרום הוא מעיר , כי קיימת מסורת נוצרית שבמקום זה על ? היהודים הנודדים' לעמוד אחת ל 00 ו שנה ברי לבקש סליחה . לדבריו מכוסה דלת הכניסה היפה שממול לרחבה שמות של עולי רגל ותאריכים —חלקם מלפני המאה ה . 14 לפני הדלת קבור פיליפ ד'אוביני ' . זטצן 806 ) ו ) מספר , בי ברחבה הקטנה שלפני כנסיית הקבר מתקיים באופן קבוע שוק קטן לכל מיני מזכרות ומתנות שהצליינים קונים עבור חבריהם וקרוביהם . המזכרות כוללות י צלבים , דגמים של הקבר הקדוש , קישוטים , כוסות חרסינה , פסלונים של קדושים שונים , ועוד —והן יקרות למדי . במקום מסתובבים גם חלפנים , המוכרים לצליינים את המטבעות המהלכות בארץ . במנזר הפרנציסקנים ישנו מחסן גדול , ואולי יחיד מסוגו , של תשמישי קדושה ומזכרות המיוצרים בעיקר בבית לחם ומובאים הנה לשם שיווקם לאיטליה , ספרד ופורטוגל . בזמן תפילות המוניות היתה הרחבה מלאה אדם , מהם שמכרו סוגים שונים של מזכרות , בדרך כלל מתוצרת בית לחם . נשים מכרו תכשיטים וצלבים משריוני צבים , או מעץ זית מעצים הגדלים באיזור גת שמנא . כשהמקום היה מלא עולי רגל הוא נראה כמו שוק , וכן הסתובבו בו קבצנים רבים . וורטבט ( 1855 ) מוסיף , כי בין המזכרות הנמכרות על יד כנסיית הקבר ישנן צנצנות ממולאות בביטומן , שמוצאים אותו בחוף ים המלח . תיאור ציורי של המתרחש ברחבת כנסיית הקבר נמצא אצל לינץ' שביקר בעיר ב . 1848 הוא מספר , כי לפני ביקורם בכנסיית הקבר נכנסו לחצר פתוחה בחזית הכנסיה . נראו שם קבוצות מגוונות של רובלים מוסלמים , קבצנים וצליינים נוצרים . בכניסה נתנו פיאסטר אחד לקבצן בעל מום והתוצאה היתה מדהימה ' . זעקת קרבי של קבצן 'בקשיש בקשיש' התפשטה מיד בכל הרחבה , וכל האספסוף החל מתנפל עליהם . מורה הדרך נאלץ להשתמש במקלו כדי להגן עליהם , אך המצב היה קשה , אכן , למתן הכסף היתה השפעה פלאית,- העיוור החל לראות , הפיסח החל לצעוד וסרה הקללה מעל ראשיהם הנוצריים —לבסוף יכלו להכנס לכנסיה . שולץ ( 1851 ) מספר , כי הרחבה שלפני כנסיית הקבר מלאה צליינים ומוצבים בה חיילים תורכים מזוינים . על הרצפה יושבים רוכלים המציעים למכירה דברי מאבל 'רוזנקרנץ' ( מחרוזות , ( צלבים , תמונות קדושים , ענפי דקל , דגמי מקומות קדושים וכוי . אי הסדר הוא גדול למרות השגחת החיילים התורכים . וג . נורוב , א , עמי 47 ו , 154- מונרו , א , עמי 221 ו שולץ , הארץ הקדושה , עמי ; 96 - 95 נגינט , ב , עמי ? 82-78 פטרמן , א , עמי 202 אורלי , עמי 2 134-127 ג . קונדר , עבודת שדה , א , עמי ם . 335-33 נ . 3 זטצן , ב , עמי . 34 . 15 סקינר , א , עמי ; 224 קרזון , עמי ; 167-162 גי . ווילסון , א , עמי ; 447-446 מרטינו , עמי . 35 . 498 וורטבט , ב , עמי . 36 . 177 לינץי עמי . 37 . 405-404 שולץ , הארץ הקדושה , עמי . 99-94

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר