כנסיות 'ההלקאה', סנטה־אנה ו'האחיות של ציון'

עמוד:202

כנסיות 'ההלקאה , ' סנטה אנה ו'האחיות של ציון' הבניין המודרני הראשון שנבנה ב'דרך הייסורים' במאה ה 19 היה 'כנסיית ההלקאה' ( פלגלסיון ) —בתחנה מסי , 2 שנמצאה מול מקום בית המשפט . לפי המסורת הנוצרית הכו הרומאים במקום זה את ישו , ומכאן שם הכנסיה . וויליאמז , שביקר בכנסיה במארס , 1843 מספר כי . 1 טרנר , ב , עמיו . 19 נ . הורן , בהסבר לציור של היויא דולורוזה / ג . ג . ' ווילסון , א , עמי גו 7 . 414-4 מונרו א עמי 177 וויליאמז א תוספת עמי 0 נ . 4 טובלר , טופוגרפיה , א , עמי . 5 . 247-220 וויליאמז , א , תוספת , עמי 29 ( מסי 38 במפת האדמירלות . 4 . ( ראה , למשל : פטרמן , א , עמי . 204-201 מסי 9 ג במפת האדמירלות . ( ) , ,, ; ,, . וראה גם : ונסן לי ביין , עמי . 253-251 וראה ההסבר לתמונה . ' דרך הייסורים' אחת התופעות המעניינות בהתפתחות היישובית של העיר העתיקה בירושלים במאה ה , 19 היא ההתנחלות המוגברת של מוסדות נוצריים לאורך 'דרך הייסורים' הנודעת שבאיזור המוסלמי . שרשיה של התנחלות זו במסורות הנוצריות הקשורות ל ך זו , אלא שרק מאז תקופת שלטונו של איברהים פחה נתאפשר לנוצרים לבנות מבנים ולהתיישב כאן . בראשית המאה כמעט לא היתה לנוצרים כל אחיזה ברובע המוסלמי . כפי שציינו כבר היה 'ארמון פילאטוס' המבנה השלם הבולט ביותר ב'דרך הייסורים . ' בבית זה , שמדרום לדרך ובצמוד לחומת הר הבית , שכן מושל העיר . בתוך המבנה , וכן ב'ררך הייסורים' עצמה , היו אתרים שונים שהנוצרים ייחסו להם ערך דתי והיסטורי . טרנר 5 ) ו ( 18 נותן תיאור של מסלול ה'ויא דולורוזה , ' כולל חתך רוחב שלה וסימוני הנקודות השונות לארכה . ציור נאה של הרחוב בראשית המאה נמצא בספר האיורים של וורן . ( 1834 ) בהסבר המלווה את הציור נאמר , כי הריצוף הרוס כמעט לגמרי , וכי הרחוב קשה למעבר . ווילסון מספר ( ל , ( 1843 כי ה'ויא דולורוזה' הינה רחוב קעור , ישר וצר מאד , מרוצף אבנים גסות . גגות הבתים משני צדי הרחוב מהם כיפתיים ומהם שטוחים , והם נתמכים על גבי עמודים וקשתות . באמצע הרחוב לערך עוברת מעליו קשת עתיקה הנקראת קשת 'אקסה הומו' . טובלר מציין ( לאמצע המאה לערך ) כי ה'ויא דולורוזה' מרוצפת היטב במעט כולה , וכמעט לכל ארכה בנויים בתים . רק ליד קשת 'אקסה הומו' יש הריסות מעבר לגדר שלצדי הדרך . וויליאמז ( בשנות ה ( 40 אומר , כי קשת 'אקסה הומו' נקראה גם קשת פילאטוס , ובי היא נזכרת על ידי כל הנוסעים מאז ימי הצלבנים וגם צוירה על ידי רובם . הנוסעים השונים מספרים על המסורת שלפיה כאן נאמר על ישו : 'ראו זה האיש' —ומכאן מתחילה ה'ויא דולורוזה' . כן הם מציינים , כי מדרום לקשת 'אקסה הומו , ' באיזור 'ארמון פילאטוס , ' מצוי הפריטוריום , הוא בית המשפטי שבו נשפט ישו , ומתחתיו נמצא בית הסוהר שבו נכלא . למעלה , מעברו השני של הרחוב , נמצאות הריסות של מנזר , ומתחתיו שרידים מן הכניסה לפריטוריום . המדרגות שהורד עליהן ישו אחרי שנשפט הועברו לרומא ונמצאות שם עתה בכנסיה מיוחדת , ששמה הלטיני הוא ' סקאלה סנקטה' = ) מדרגות קדושות , ( ושם מראים אותן ער היום . במפת האדמירלות הבריטית מציין וויליאמז מקום זה ב'ויא דולורוזה . ' לדבריו יש באן שתי קשתות עתיקות שנבנו בקיר הסראיא . חדירה נוצרית ומערבית לאיזור המוסלמי

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר