שנות ה־40 ועד מלחמת־קרים

עמוד:174

ב 1848 ביקרה בירושלים משלחת המחקר של לינץ . ' התיאור הבא נלקח מתוך יומנו של אחד מחברי המשלחת . 'ירושלים היא המקום הקדוש ביותר אחרי מכה לעליה לרגל המוסלמית . במשך השנה מסגד עומר מלא והרחבה שמסביבו הומה קהל מאמינים החובשים תרבושים לראשם . המקום נשמר בחומרה ובהקפדה מפני אורחים לא קרואים , וזאת משום האמונה המוסלמית האומרת , שאם נוצרי יכנס למקום ויתפלל בו , אללה ימלא את בקשתו , והמוסלמים מניחים בוודאות שתפילתו ובקשתו הראשונה תהיה לעקירת דת הגביא מוחמד' . טובלר ( 1853 ) כותב בקצרה על הנוצרים והיהודים הבודדים שהצליחו להשיג רשיון כניסה להר הבית ולמסגדים שבו —במיוחד בימי מוחמד עלי . ריטר , המסכם את הידע על ירושלים עד לאמצע המאה ה , 19 מוסר בנוגע למיתחם הר הבית את הפרטים האלה בשטח הר הבית ישנם מים זורמים ועצים יפי מראה ונותניצל . הגן נתחם בדרום על ידי מסגד אל אקצא . .. בצפון הכניסה היא דרך מעונם של השליטים התורכים . בצד המערבי 5 כניסות . אין כניסה מהצד המזרחי ( חוץ משער הזהב , הסגור . ( כן הדבר לגבי הצד הדרומי . בצד המערבי של ה'חראם' יש שורות ארוכות של בניינים המשמשים כבתי ספר גבוהים ולשימושים . 15 לינץי , עמי 404 . 16 טובלר , טופוגרפיה , א , עמי . ( 185 s ) 614-456 רחבת הר הבית ( סטבינג , עמי ג ( 15

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר