שלטון הפחות בעיר, 1876-1840

עמוד:143

לשירותיו . למעשה אין שלטון ממשי בארץ , והזרים , כמו התושבים המקומיים , מיטיבים לעשות אם הם שומרים , על ירי מתת כסף , על יחסים טובים עם הקבוצות המקומיות השליטות והשבטים הבדווים . מקור אחר מציין , כי בדרך לירושלים חידשו אנשי אבו גוש את גביית המיסים מעוברי אורח , ואחד ממנהיגי הכפר , מוסטפה אבו גוש , אף תפס ורצח שני פקידי ממשלה תוך איום אל פחת ירושלים חסר האונים שיתקוף את העיר אם יפריע מישהו לבנופייתו . בסכמו את מצב המוסלמים והשלטון התורכי בירושלים מביע ריטר ( באמצע המאה ) את צערו על בך שהשלטון המצרי התקיף אינו עוד בארץ . הוא מציין , בי חיי המוסלמים בירושלים דומים לאלה של יתר המוסלמים במזרח , אך למרבה הצער , מאז 840 ו ( הפסקת השלטון המצרי ) השלטון הוא עותימאני וחסר הביטחון המדיני והפרטי שהיה קיים קורם . כל ואת על אף העובדה שבעיר יושב פחה ובשנים קודמות היתה העיר כלולה בתחום השפעתו של פחה דמשק . נסיון להשליט סדר בירושלים ובאזורי ההרים נעשה ב , 1846 עם התמנותו של מוחמד פחה קוברוסי ( קאפריסלי ) למושל ירושלים . פחה זה ניסה לחזק את השלטון התורכי בתקיפות רבה ולהשליט סדר בין השיח'ים השונים שלחמו בשומרון וביהודה , ברם נראה כי נסיון זה היה אפיזודה קצרה בלבד . פין מוסר , כי פחה זה הועלה אחר בך לדרגת שגריר תורכיה באנגליה , מאוחר יותר לרמטכ"ל ולבסוף הגיע לדרגת הוזיר הגדול . על אמצע שנות ה 50 מספר פין , בי הפחה הירושלמי , לבלריו ומשרתיו הרעבים , שבאו יחד אתו מקושטא , היו כולם רודפי בצע . המינוי למישרת פחה הושג תמורת שוחד רב והפחה המדולדל היה ממהר להוציא במשך השנה את מה שהשקיע ועוד רווח לבאות . אם מיסי החקלאות שהגיעו לקושטא הסתכמו בסכום זעום , הרי הסיבה לכך היתה שאת חלק הארי נטלו לעצמם הפחה והמוכסים . הפחה גם היה זר לארץ ולא ירע את שפתה . מקורות אחרים מאמצע המאה ה 19 חוזרים על המצב שציירנו לראשית המאה , ולפיו מושל ירושלים משלם דמי חכירה לסולטאן ומקבל את כספו בחזרה על ירי גביית בל מיני מיסים' מירא , מכס והטלים מיוחדים , כגון אלה המוטלים על הנוצרים . מעריכים כי יותר מ 00 , 000 ו פיאסטרים מגיעים לקופת הפחה . ועוד , כל עולה רגל משלם למושל עבור הכניסה לכל המקומות הקדושים , בדרך בלל סכום של 10 פיאסטר דמי כניסה ועור מספר פיאסטרים עבור הנסיעה לירדן . במנזרים נעשה כל דבר , בגון תיקון , שיקום , החלפת מנעולים וכדומה , תמורת תשלום למושל . גם עבור כל טכס דתי יש לשלם ובן המושל מקבל אחוזים מכל יצוא של חפצי דת . חוץ מזה ישנם גם מיסים בלתי חוקיים וכל מיני מעשי גזל . ביחס לסכום המיסים ששילמה האוכלוסיה בירושלים מציין אולץ ( ל 6 ג 8 ו , ( כי בל התושבים הלא מוסלמים משלמים מס גולגולת 60-22 , פיאסטר לאיש . נוימן אומר , כי המס המוחכר לירושלים ובית לחם הוא בסך הכל 80 , 000 פיאסטר . נוסף על כך . 64 שטראוס , עמי . 65 . 281-278 וויליאמז , א , עמי 455-454 . 66 גייגי ריטר , ד , עמי . 192 י . 6 אסף , עמי ו 6 ( המסתמך על בוילי , ב , עמי ;( 54 מקליסטר , רבעון יקרן החקר הבריטית / , 1906 עמי . 68 . 48-46 פין , זמנים סוערים , א , עמי . 10 . 69 פין , זמנים סוערים , א , עמי . 162 , 160 . 70 טיילור , עמי 28-327 נ ; רמס , ג , עמי ; 67 גייגי ריטר , ר , עמי , 71 . 142 אולץ , ב , עמי . 326

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר