פחות עכו וקשריהם לירושלים ב־30 השנים הראשונות

עמוד:130

השלטון המצרי בירושלים 1839-1831 מפנה ראשון במעמדה של ירושלים חל ב , 1831 כאשר כבשו צבאות מוחמר עלי ואיברהים פחה את העיר . הצבא המצרי שעלה על הארץ התקדם בשניצירים ו חיל הרגלים חצה את המדבר , ואילו הצי הפליג לכיוון יפו וכבשה ללא קרב . משהגיעה היריעה על הפלישה לאזני החיילים התורכים בירושלים , בדצמבר 831 ו , הכריזו כי לעולם לא ייכנעו , אלא אם כן ישלמו להם את פיגורי המשכורת המגיעים להם מפחת עבו . ואולם , בהגיע הכוחות המצריים לירושלים נכנע המשמר ללא קרב . לפי אחד המקורות נפלה העיר בידי איברהים ב 2 . 7 . 1831 ל , כשעלה עליה בראש צבא של 40 , 000 חיילים ' . אחרי הכיבוש הורגש בירושלים מחסור חמור במים , מאחר שנפגעו מאגרי המים הקשורים בבריבות שלמה . השלטון המצרי בארץ ישראל וסוריה , שנמשך תשע שנים , הביא לתמורות רבות באיזור שנשלט על ידיו , אך אנו נתרכז כאן בעיקר בהשפעות שהיו לכיבוש על צורת המשטר והמינהל בירושלים . עם הכיבוש ביטל איברהים פחה את החלוקה המינהלית העות'מאנית הקודמת וקבע שיטה חדשה . מונה מושל כללי על כל סוריה וארץ ישראל ; מקום מושבו היה בדמשק , ולו היו כפופים מושלי הערים ברחבי האחור . עכו חדלה לשמש מקום מושב פחה והחלה לרדת מגדולתה . לעומת זאת החלה ירושלים רוכשת מעמד מיוחד . שלטונו המרכזי של איברהים הביא להתשת כוחם של השליטים הפאודלים והביא להעלאת מעמדם של שליחי השלטון , המותסלמים המקומיים . נראה , כי לאחר הכיבוש השאיר איברהים פחה במשרותיהם את המותסלמים של ירושלים ויפו שמינה קודמו עבדאללה , פחת עבו , ורק משנתבסס שלטונו העבירם מכהונתם ומינה במקומם בני משפחות אחרות שהעלה לגדולה . כהתקדמות רבה בשטח הניהול יש לראות את הקמת המועצות ( מג'ליס , ( שהורכבו מנציגי האוכלוסיה , ואשר תפקידן היה לייעץ לרשות המינהלית בכל הנוגע למיסים , היטלים וסכסוכים מסחריים ; בייחוד דאגו לשיפור מצבם המשפטי של הלא מוסלמים . השלטון המצרי צימצם גם את כוח שיפוטם של המולא וממוניו והשאיר בידיהם רק ענייני ירושה ואישות . יתר העניינים נמסרו לטיפול המועצות העירוניות . כן סודר , שהמולא הירושלמי יקבל את משכורתו מהאוצר בדי שלא יקה שוחד מהמגזרים . העדה המוסלמית בירושלים , בביתר חלקי הארץ , לא שבעה נחת בתקופת שלטונו של איברהים פחה . לראשונה מזה מאות שנים הובאה ירושלים בעולו של מישטר ריכוזי חזק , שמוקדיו היו בדמשק ובקהיר . סדר וביטחון הושלטו בה ביד ברזל ועל תושביה המוסלמים נכפו גיוס חובה 9 ו . מעוז , ירושלים , עמי . 20 . 264-265 ספירידון ( נאופיטוס , ( עמי ; 84 האז ( עברית ) עמי . 396 י . 2 ליון 897 ) ו , ( א , עמי . 22 . 176 גירמב , א , עמי ; 124 , 88 האז ( עברית , ( עמי . 396 וראה בעניין זה בפרק על המים , עמי . 100 נ . 2 בךצבי , א"י ויישובה , עמי . 346 וראה המקורות המצוטטים אצלו שם בהערה . 3 בנושאי האדמיניסטרציה והקמת המגיליס , ראה ; הופמן , אדמיניסטרציה , במיוחד עמי . 333-330 וראה , מעוז , שינויים במעמד , עמי , 147 המסתמך על הופמן ( מוחמר עלי ) ומציין כי יהודים ישבו במועצת המג'ליס בסוריה בתקופת השלטון המצרי . . 24 אסף , הערבים , עמי 290 ( המסתמך על בזילי , ב , עמי . ( 257 ההגבלות הפוליטיות והמשפטיות הוטלו עליהם , מדי פעם , גם הגבלות חברתיות ודתיות . כך , למשל , נאלצו ללבוש בגרים בצבעים מסוימים ונאסר עליהם לבנות , או לשפץ , בתי תפילה " ( ראה גם בפרק על היהודים עמי . ( 319

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר