סגירת השערים

עמוד:37

השטח הבנוי ורחובות העיר במאה ה 19 היו עדיין שטחים ניכרים בין חומות העיר העתיקה בלתי מבונים כלל . במפות של ירושלים מראשית המאה מצוינים שטחים נרחבים בצפון מזרחה ובצפוךמערבה של העיר בשדות מעובדים , או על בל פנים בשטחים ריקים . השטח הצפוני מזרחי הפנוי היה נרחב , והקיף חלק מאיזור המגורים מסביב לכנסיית סנטה אנה . בצפוךמערב הקיף השטח הריק את איזור המוריסתאן , בפנים הרובע הנוצרי , ושטחים ניכרים בשוליו , ליד החומות . שטחים פנויים במידה רבה נמצאו גם בדרומה של העיר , בין שער ציון ושער האשפות . במחציתה השניה של המאה נתמלאו רוב השטחים הללו בבניינים , אך עד היום קיימים בצפון מזרח העיר שטחים קטנים בלתי מבונים . בולטים בנופו של השטח הבנוי בירושלים רחובותיה המיוחדים , ומביניהם קודם כל מערכת הרחובות הראשיים . את המערכת הזאת קבעו —גם במאה ה 9 ו —שני הרחובות העיקריים שחצו את העיר : האחד מצפון לדרום , משער שכם ועד לשער ציון , והאחר —ניצב לו ויורד ממערב למזרח —משער יפו עד לשער השלשלת שבחומת הר הביתי . תוואי הרחובות האלה מבוססים , כנראה , על Decumanus-m Cardo-n של ירושלים הרומית , ( Aelia Capitolina ) כך שניתן לומר , בי מערך העיר הרומית נשתמר עדיין במאה ה 9 ו , וכן גם היום , לפחות במהלך שני הרחובות הראשיים בעיר העתיקה . תיאורים מעניינים על השטח הבנוי של העיר ועל רחובותיה במאה ה 19 מצויים בספרות . 47 סקינר , א , עמי גו ,-2 ברקלי , עמי 1 ג ; 432-4 לונץ , נתיבות ( קרסל , ( עמי 162—161 ( מתוך ירושלים , יג , עמי . 4 » . ( 299-246 ריישר , עמי . 4 » . 56 ליון ( אנגלית , ( עמי ; 7-6 וורן , ירושלים שמתחת לפני הקרקע , עמי ג ; 49 דיימר רוסן , א , עמי ו 292-29 ( בתרגומו של איש שלום , עמי . 50 . ( 525 ראה המפות השונות שצוינו על ידינו בפרק המבוא , במיוחד אלו של קתרוור , האדמירלות הבריטית , טובלר —ון דה וולדה וווילסון . . 51 ווילסון , סקר , א , עמי . 9 כי בימי שישי , עם קריאת המואזין לתפילה ( בשעת הצהרים , ( נסגרים כל שערי העיר והשומרים ממהרים למסגד לתפילה . ברקלי ( 1857 ) אומר , כי שערי ירושלים נפתחים כל יום מבוקר עד ערב , פרט לימי שישי , שבהם הם נסגרים לשעה אחת בצהרים , בזמן התפילה המוסלמית . גם לונץ מציין עובדה זו . בשנות ה 60 מוסר ריישר תיאור חי על סגירת שערי העיר בשעות הלילה ובצהרי יום שישי : ' הדלתות ננעלות בלילה משתי שעות בלילה ועד אור הבוקר . ועל השערים עומרים אנשי חיל תמיר , בל היום ובל הלילה , וכלי זיין בידם . ביום עש "ק בחצות היום סוגרים כל השערים כי יום וא"ו אצלם שבת והולכים כלם למקום ביהמ"ק לבית התפילה , אשר שם גם הפאשא וחילו הולכים שם ולזה סוגרים השערים והטפשים אומרים שאין מניחים משיח של ישראל לבא לירושלים כי קבלה בידם שמשיח יבא בע"ש בחצות היום וממילא שטות היא בידם שכבר אמרו חז"ל שאין בן דוד בא לא בערבי שבתות ובו' ואחר ב' שעות פותחין אותםי . ליון מציין במדריכו , ( 1875 ) כי בימי שישי ( שבת של המוסלמים ) סגורים כל השערים מ . 50 ו 1 בבוקר עד 1 . 00 בצהריים —זו השעה שהמוסלמים מתפללים . וורן מעיר בענין זה , כי בקרב המוסלמים רווחה מסורת שלפיה עתידה ירושלים להיכבש מידיהם בצהרי יום שישי , ועל כן הקפידו על סגירת השערים באותה שעה . גם גב' דיימר ( דוסן ) מספרת על מסורת כזו .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר