מבוא: מפגשים סותרים עם החינוך ההומניסטי

עמוד:9

המימוש העצמי האינדיווידואליסטי , אלא את המצוינות האנושית - את אותן מידות אינטלקטואליות ומוסריות שכל אדם באשר הוא אדם צריך לחתור לפתחן ולרוכשן , משום שהן מסייעות לבני האדם להיות "יותר בני אדם" ומקדמות אותם ואותן לקראת חיים אנושיים מלאים , הוגנים ומכובדים . בעיית הבנאליזציה של החינוך ההומניסטי נובעת אם כן , מהשילוב העכשווי בין ה"רייטינג" הגבוה שלו בציבור , מצד אחד , לבין ההתייחסות השטחית והמבולבלת ביחס למהותו ולהשתמעויותיו , מן הצד האחר . התוצאה מכך היא שבסוף המאה העשרים אנו מוצאים את החינוך ההומניסטי כסמל ללא מסומל ; כאידיאל חינוכי ומכוון , אשר רעיונותיו וערכיו איבדו את אותה חיוניות ובהירות הנדרשות להנחיית אורח חיים ודרך חינוכית בעלי איפיונים מוגדרים , מובחנים ומגובשים . יחד עם זאת , בעובדה זו כשלעצמה אין כדי לרפות ידיים . אם רק נחשוב שהדבר חשוב וחיוני , את שאיננו יודעים היום ניתן ללמוד מחר ואת לקח שגיאות העבר ניתן יהיה ליישם בעבודה החינוכית בעתיד הקרוב . אך כאן טמון המוקש השני , אותה מכשלה בדמות הניהיליזם הערכי , שכל עוד לא נתגבר עליו ונתפכח ממנו לא נוכל לחלץ את החינוך מהמשבר הנוכחי . ניהיליזם , אמר הפילוסוף ניטשה , הוא רוח הרפאים שתרדוף את האנושות של המאה העשרים . במונח זה התכוון ניטשה לשתי מגמות שונות . הראשונה היא עמדה שמתוך להיטות ספקנית וביקורתית לחשוף את מה שאמיתי , צודק ויפה , הגיעה לשלילה קיצונית של כל מה שנחשב מקודש , נכון ובעל ערך בתרבות המסורתית ( התהליך המודרני של חילון העולם וניתוץ מיתוסים . ( למגמה זו ניטשה מייחס משמעות חיובית והיא משולה , לדעתו , לעקירת עשבים שוטים וצמחים שאיבדו את חיוניותם ופוריותם , וזאת כדי להכשיר את הקרקע ( התרבותית ) לצמיחה חדשה , רעננה ופורייה . המגמה השנייה מבטאת יאוש רעיוני ועצלות רוחנית : היא מתגלמת באדישות וציניות ביחס למה ש"אמיתי , צודק ויפה , " ומתנערת מכל עניין ואתגר בתחום האידיאלים הרעיוניים והערכיים . למגמה זו ניטשה מייחס ערך שלילי , באשר היא משביתה וסותמת את אותם מקורות חיוניות אנושיים המזינים את תהליך התפתחותה ועילויה של תרבות האדם . לענייננו רלוונטי במיוחד הניהיליזם מהסוג השני , באשר הוא מהווה מכשלה להתפתחותו ולהתחדשותו של החינוך ההומניסטי . במישור הקונקרטי ביותר , השלכותיו של ניהיליזם כזה מתבטא בחוסר העניין להרחיב ולהעמיק את הבנתנו במהות החינוך ההומניסטי מעבר

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר