תיאורים סמליים של ירושלים של מעלה

עמוד:473

הכנסייה הרומית ניסתה להשתחרר משורשיה המזרחיים על ידי הדגשת מקורה הרומי . בפואמות של דמאסוס חוזר שוב ושוב המוטיב : הרמס הקדוש נשלח מיוון לרומא , סובל ברומא את המרטיריום שלו וכך הופך לאזרח רומי ; סטורנינוס מקרתגו הופך באותה דרך לאזרח רומי ; פטרוס ופאולוס הופכים לאזרחים רומיים בשל מותם כמרטירים ברומא " . פטרוס ופאולוס באים במקום רומולוס ורמוס והם האחראים לייסודה של רומא הנוצרית . דרכם מובטח 'ייסודה של העיר מחדש' ( renovatio urbis ) במובן הנוצרי . העלאת פאולוס למעמד שווה עם פטרוס ( שהועדף בימי קונסטנטינוס ( " אף היא ביטוי לתהליך שהתרחש במחצית השנייה של המאה הד , ' והדבר משתקף יפה בתיאורים החזותיים שהזכרנו לעיל . פאולוס הוא הוגה הדעות , דמות האינטלקטואל שבין השליחים , דוגמה לאינטליגנציה הנוצרית , ויותר מכל 'מורה העמים' , ( doctor gentium ) מפיץ הבשורה בין הפגאנים . הוא משמש נשק חשוב בידי הכנסייה בקרב נגד הפגאנים לפני סוף המאה הד ; ' לאחר מכן מתגלמות בו תקוותיהם של נוצרים ממוצא פגאני — הרוב הגדול ברומא — לשוויון עם הנוצרים הנימולים . במאה הה , ' בימי כהונתם של האפיפיורים אינוקנטיוס הראשון , קלסטינוס , סיקסטוס השלישי וליאו הראשון , מוסיף מעמד האפיפיורות הרומית להתחזק , תוך מאבק עם כנסיית קונסטנטינופוליס ועם קיסריה על העליונות , ותוך מלחמות עזות עם הברברים שהטרידו את שלומה . בהעדר סמכות פוליטית בעיר תופסת האפיפיורות את ההנהגה . המונח המסורתי 'ראש התבל' ( caput orbis ) שומר על תוקפו , אלא שהוא מחליף את תוכנו : לא דרך הנשק והחוק עומדת רומא בראש העולם המערבי , אלא דרך משרתו של פטרוס , דרך האפיפיורות , שליט המערב ברוח המסורת הרומית העתיקה . על הרקע הזה הופיעה והתפשטה התמונה של 'מסירת החוקי לפטרוס ופאולוס ; על הרקע הזה מובן היטב צירוף תמונה זו עם תיאורי ירושלים ובית לחם , כמקור תהלוכת השיים המתאחדים בישו , מקור סמכותם הישיר של פטרוס ופאולוס ואחר כך של האפיפיורות . האסוציאציה הנרמזת בין כס רומא לבין מקומות הולדתו ותחייתו של ישו יכלה לשמש אחד היתרונות של רומא במלחמתה נגד קונסטנטינופוליס . רומא ניסתה גם בדרכים אחרות לעורר כנגד ק ונסטנטינופוליס את זכותן לראשוניות של בישופויות אחרות במזרח — אלה שנוסדו על ידי שליחים , ובמיוחד אנטיוכיה , אלכסנדריה וכמובן ירושלים , 'אם כל הכנסיות " . ' בשנת , 381 במועצת ק ונסטנטינופוליס , כאשר הוכרז הבישוף של ק ונסטנטינופוליס כשני בחשיבותו אחרי זה של רומא , ניסתה רומא להתנגד על ידי תמיכה בדרישותיהם לראשוניות של בישופי אלכסנדריה ואנטיוכיה ; בתגובה , כונסה מועצה 'אוקומנית ' ברומא , אך זו לא זכתה להיענות מצדם של בישופי המזרח " . 275 ff . deI'EcoleFrancaisede Rome , 73 ) Rome 1961 , pp . pontificate ) ' ( _Melangesd'Archedhgieet _d'Histoire Ho urbis ( Culte des martyrs ei propagande c . Pietri , 'Concordia Apostolorum ei renova- _« האדריכלות הרומית משקפת את השינויים כמעמד פאולוס . בתקופה הקונםטנטינית זכה פאולוס למבנה צנוע מעל מקום קבורתו . בשנת 384 נבנתה במקום בסיליקה מפוארת , שיכלה להשתוות לבסיליקה הקונסטנטינית שהוקדשה לפטרוס . " Mass . 1958 , esp . p . 39 ff . andthe Legendofthe ApostleAndrew , Cambridge , F . Dvornik , The IdeaofApostolicityin Byzantium " שם , עמ' 55 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר