תיאורים סמליים של ירושלים של מעלה

עמוד:467

( G . A . Weiien ) בשנת " 1961 ושיכלל אותה בךנק ( B . Brenk ) בשנת » ° . 1975 על פי חוקרים אלה מציגים שלושת המפלסים שלבים שונים בקבלת המשיח : למעלה , על ידי היהודים , שמתוכם בא ; במרכז , על ידי הפגאנים ( מיוצגים על ידי המאגים ואפרודיסיוס ;( ולמטה מתוארת ההתלבטות והתגובה של הורדוס . במלים אחרות , קשת הניצחון של סנטה מריה מאג'ורה מתארת את קבלת הנצרות על ידי שני מקורותיה — היהדות והפגאניות . שתי הדמויות המעריצות את הכיסא האפוקליפטי בקודקוד הקומפוזיציה ממחישות את האיזון בין שני הזרמים של הנצרות הקדומה — קהילת הנימולים וקהילת היגויים' ( הפגאנים . ( פטרוס , שהפיץ את תורת ישו בין היהודים , מייצג את כנסיית הנימולים ;( ecciesiaex circumtisione ) ואילו פאולוס _, שהפיצה בקרב הפגאנים , מייצג את כנסיית הגויים . ( ecciesia ex gentibus ) נציגות שני השליחים עם כל הסמליות הכרוכה בה , מקורה באיגרת פאולוס אל הגלטיים ב . 10-7 אין ספק אפוא שגם המרכיבים האחרונים באיקונוגראפיה של קשת הניצחון , דהיינו , תיאורי ירושלים ובית לחם , חייבים להתפרש באותו כיוון . התיאור של ירושלים הנמצא בצד שמאל של קשת הניצחון , מקביל לדמותו של פטרוס ליד הכיסא האפוקליפטי ; לפיכך עומדים גם פאולוס ובית לחם יחד בצר הימני , והם מחזקים זה את זה . האסוציאציה הקבועה בין פטרוס ופאולוס , מצד אחד , לבין ירושלים ובית לחם , מן הצד השני , רומזת להעברת המשמעות הידועה של שתי הדמויות ( כמייצגות את כנסיית הנימולים ואת כנסיית הפגאנים ) אל שתי הערים גם כן . הזהות האמורה מתחזקת משיקולים נוספים : ירושלים היא בירתה הרוחנית של היהדות , מקום בית המקדש , מקום הופעתו של ישו בין חכמי היהודים , מקום צליבתו ותחייתו ; בית לחם היא מקום הולדתו של ישו , המקום שבו זכה להכרתם של המאגים , המסמלים את העולם הפגאני . הזהות הקיימת בתיאור החזותי של שתי הערים ממחישה את רעיון השוויון בין שני הזרמים שהיו קיימים בנצרות הקדומה . תהלוכת השיים , היוצאת משתי נקודות ונפגשת במקום אחד — אצל ישו — מדגישה את שוויונם בפני אלוהים . ההעמדה הסימטרית של פטרוס ופאולוס לצדי ישו היא היא גרעין הקומפוזיציה ונושאת בעיקר המסר . זיהויו של פטרוס עם כנסיית הנימולים ושל פאולוס עם כנסיית הפגאנים בא לידי ביטוי מפורש יותר בכנסייה אחרת ברומא , היא כנסיית סנטה סאבינה , שנבנתה בימי כהונתו של האפיפיור _לןלסטינוס הראשון . ( 432-422 ) בפסיפס שעל הקיר המערבי הפנימי עדיין מתוארות האנשות של שתי הקהילות הנוצריות , המזוהות בכתובות . לפי רישום של צ'אמפיני _, ( Ciampini ) שתי הדמויות של השליחים , פטרוס ופאולוס , תוארו במקור מעל ההאנשות : פטרוס מעל , ecciesia ex circumcisione פאולוס מעל ' . ecciesia ex gentibus 80 G . A . Wellen , _77 >
יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר