תיאורים סמליים של ירושלים של מעלה

עמוד:466

נשלים את הרשימה בשתי דוגמאות מתחום האמנות המונומנטאלית שתיהן שייכות למחצית הראשונה של המאה הה . ' 0 ) כבר הזכרנו את הפסיפס בקשת הניצחון של כנסיית סנטה מריה מאג'ורה ( איור , ( 1 שבה התחלנו למעשה את הדיון בתיאורים הרומיים של ירושלים . אנו חוזרים אליה כדי לברר , באיזה הקשר מופיעים תיאורי שתי הערים על בסיס הקשת . במרכז הקשת מתואר הכיסא האפוקליפטי הנערץ על ידי פטרוס ( משמאל ) ופאולוס ( מימין . ( בין התיאור הזה לבין תיאורי ירושלים ובית לחם מסודרות , במפלסים , תמונות נבחרות מילדות ישו ; מלמעלה למטה : במפלס הראשון — הבשורה למרים ( על פי פסודו מתי , ( 2 , ix הבשורה ליוסף ( מתי א ( 24-18 הצגת ישו במקדש ( לוקאס ב , ( 38-22 חלום יוסף ( מתי ב ;( 13 במפלס האמצעי — הערצת המאגים ( מתי ב ;( 11-9 קבלת הפנים של ישו במצרים על ידי אפרודיסיוס ( פסודו מתי , ( 24-20 _ על המפלס התחתון — פקודת הורדוס לרצוח את התינוקות בבית לחם ( מתי ב ;( 16 המאגים והחכמים בפני הורדוס ( מתי ב . ( 8-1 האינטרפרטאציה הבסיסית לאיקונוגראפיה המיוחדת הזאת ( שאינה שיגרתית במבחר התמונות ומיוחדת בתיאור כל איור ) נוסחה כבר על ידי גראבאר בשנת ; 1936 הוסיף על פירושה ולן 78 גראבאר ( לעיל , הערה , ( 54 עמ ' . 214-213 איור . 19 שחזור משוער של פסיפס האפסיס בכנסיית הלאטראן , מן המאה הד' בודנזיג , שם . איור 30

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר