תיאורים סמליים של ירושלים של מעלה

עמוד:465

תהלוכה של ארבעה שיים היוצאים מתוך שערי ירושלים ובית לחם ופונים לעבר מוטיב מרכזי ( שאיננו ברור בחזית בגלל האבזם של הקופסה ; בגב הקופסה , המוטיב המרכזי הוא המונוגראמה של ישו בתוך זר , ואילו בדפנות מופיע צלב במרכז . ( לאור הנתונים האיקונוגראפיים של הקופסה , על פי השוואות עם כנסיות אחרות ברומא ועל סמך ידיעות מאוחרות על המתואר באפסיס של הלאטראן , משחזר בודנזיג את פסיפס האפסיס המקורי של כנסיית יוחנן _בלאטראן ( סן ג'ובאני אץ _לאגזראנו ) בהערצת הצלב . במפלס התחתון , על פס צר לרוחבו של האפסיס כולו , מופיעה תהלוכת השיים היוצאת משערי ירושלים ובית לחם ( איור " . ( 19 נראה שהאפסיס של כנסיית _הלאטראן עוטר בפסיפס בעקבות תרומה של הקונסול פליקס ושל אשתו פרוסיה בין השנים " . 430-428 קופסת השנהב מפולה , המתארת שניים מן האפסיסים האמורים נעשתה , לפיכך , אחרי 430 לספירה . החזרה על מוטיב תהלוכת השיים היוצאת משערי ירושלים ובית לחם , חמש פעמים — ארבע פעמים על דפנות הקופסה ופעם אחת על המכסה — וזאת על גבי קופסה שהאיקונוגראפיה שלה מוקדשת כולה למסע עלייה לרגל למקומותיה הקדושים של רומא , מעידה על חשיבות הנושא ב'עיר הנצחית' בתקופה שבין אמצע המאה הד' ואמצע המאה הה . ' שם , עמ' , 183 תמונה . 30 שם , עמ' . 182 איור . 18 ישו מעכיר את החוק לפטרוס בנוכחות פאולוס . על מכסה קופסת השנהב מפילה . מן המאה הה' בודנזיג ( ראה הערה , ( 73 איור 51

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר