תיאורי אתרים בודדים המייצגים את העיר ירושלים

עמוד:455

זה מדובר בכנסיית הקבר הקדוש ; הזהות בין המזבח לבין הקבר עצמו היא עניין ידוע . צורה זו של תיאור הקבר מעידה אולי על השימוש בקופסה כבמיכל ללחם האוכריסט . השאלה שנשאלת לגבי כל היצירות האלה היא . האם יש בתיאורי הקבר הקדוש סמליות נוספת , מעבר לסמליות הקשורה בצליבה ובתחיית ישו ? האם בכך שהם מעתיקים את המבנה הארכיטקטוני הריאלי של גולגותא אל תוך סצינת התחייה , הם מתכוונים לסמל דבר מה מעבר למאורע שבו הם משתלבים ? סביר להניח שהתשובה היא חיובית . מבנה הקבר בסצינות של התחייה מייצג את ירושלים . תיאור עיר באמצעות אחד המונומנטים המוכרים והמייצגים שלה הוא נוהג עתיק . את רומא ייצגו _הפנתיאון , הק 1 ל 1 סיאום או עמודי הניצחון למיניהם . 47 בתקופה הנוצרית הועבר המנהג הזה למבנים נוצריים מייצגים , ובראש ובראשונה אנו מוצאים את מבנה הקבר הקדוש כמייצג את ירושלים . אמנם , מן הראוי לחזור ולהדגיש שמבנה הקבר מופיע בתוך הסצינה : הזיקה הכפולה שלו , למאורע החשוב — והמרכזי באמונה הנוצרית — שהתרחש שם , ולאדריכלות הריאלית של המקום , היא ההופכת איור זה לתיאור מיוחד במינו של ירושלים . מרכיב אחר של כנסיית הקבר הקונסטנטינית היה הצלב הענקי שהתרומם מעל מקום הצליבה בגולגותא ' . גם יסוד זה מופיע לעתים קרובות באותו סוג של יצירות הקשורות בעלייה לרגל . הוא מופיע באמפולות של מונצה ובוביו גם בסצינות הצליבה ללא גופו של ישו ( איור , ( 11 וגם לחוד , בלי ארבעה מעיינות גן העדן , ממחיש את עיקר האמונה הנוצרית : מכלי הייסורים של ישו הפך הצלב לעץ החיים 50 . ( arbor vitae ) ברור , אם כן , שהצלב הוא הסמל המובהק ביותר של הנצרות ושל 48 U . Gnoli , Pianie di Roma , Rome 1941 47 לאור ן ( לעיל , הערה P . Geyer , ltinera Hierosolymitana ( CSEL , 39 ) , 49 . ( 4 154 Prag _, Wien & Leipzig 1898 , pp . 140-141 ; 153-154 ' Lebenszeichen ' _, Miinchen 1961 ; C . Cecchelli , II des Abendlandes , Miinchen 1938 ; idem , Das seine Verwendungin Uturgie , Kunstund Brauchtun R . Bauerreis , Arbor vitae : Der 'Lebensbaum ' und 50 איור . 10 תיאור התחייה על קופסת שנהב , מן המאה הו , ' של המוזיאון המטרופוליטאני , ניו יורק באדיבות המוזיאון המטרופוליטאני בניו יורק

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר