הסיכיוס

עמוד:427

הסיביוס המחבר החשוב ביותר במחצית הראשונה של המאה הוא ללא ספק הסיכיוס , 'כהן מירושלים . ' הסיכיוס , שמת בסביבות , 451 היה נזיר ידוע כבר בשנת , 412 כאשר הוזמן לדרוש בכנסיית האנסטסיס . תפקידו הרשמי בירושלים היה 'מורה' ; ( didaskaios ) ידוע שהיה ידידו של ראש מייסדי הנזירות במדבר יהודה , אותימיוס . היה לו מקום חשוב בין עוזריו של יובנאליס , ובשנת 420 השתתף עמו בחנוכת הכנסייה בלאורה ( מנזר ) של אותימיוס . במאות הו' והד זיכהו פרסומו בפי נזירי מדבר יהודה בתארים 'תיאולוגוס' ו'מקאריוס' ( כלומר ' , המבורך . ( ' אף שהיה קרוב לנזירים , חיי הפרישות אינם נזכרים בכתביו אלא לעתים רחוקות , ונדמה שקהל היעד שלו היה אחר . ברי שהסיכיוס כתב הרבה מאוד , אך כתביו שרדו מפוזרים בשפות שונות : ארמנית , סלאבונית / סלאבית עתיקה , ולטינית , וגם במה שהשתמר במקור היווני קשה לעתים לקבוע בוודאות את זהותו כמחבר . הסיכיוס חב את פרסומו בעיקר לפירושיו על המקרא ולדרשותיו . הפירושים החשובים ביותר , שאין עוררים על כך שהוא חיברם , הם פירושיו לספר ויקרא ולנביאים , שלושה פירושים לספר תהלים , וכן פירוש ( בצורת 24 דרשות ) לספר איוב , אשר שרד בארמנית . עד כמה שידוע לנו , הפירוש על ויקרא , ששרד רק בתרגומו הלטיני , הוא הפירוש היחיד על ספר זה בספרות הפטריסטית " . כמו 8 על תקופה זו ראה : פרונה , כנסיית ארץ ישראל . 33 על יובנאליס ראה : הוניגמן , יובנאליס . הדרשה על nrn b _2 . 441 _dveque de Jerusalem ' , ROC , 15 ( 1910 ) , pp . 440 , version e ' thiopienne d'une home'lie de _Juvenal , S . _Grdbaut , Traduction de la : _niDMin _| _1 _p בתקופתו מינו האנטיכלקדונים פטריארך נגדי בחיבור מן המאה הכ ; ' ראה _" _0 _/>«>< _£ > . _/&>« . « 1 _/?^ : _ג & (/ _'O , 41 . 2 , No . 187 ) , Turnhout 1982 SurleChristeiles Eglises , ed . M . van Esbroeck 34 ראה : . ds , vii , pp . 399-408 J . Kirchmeyer , 'Hdsychius de Jerusalem' , החיבור המפורט ביותר על דעותיו של הסיכיוס הוא : . salem ( Beitrage zur Theologie , 17 ) , Miinster 1931 tischen Amehauungen des HesyMus von Jem- K . Jussen , Die dogma- ראה גם -. קואסטן , פטרולוגיה , ג , עמ' 3 . 496-488 לטקסט ראה . . pg , 93 , cols . 780 ff . וראה : a . Vaccari , בשם בר סבאוס ( לפי הגסיפוס , אצל אוסביוס , , 39-16 , HI , he נקרא בשם זה כבר הבישוף הרביעי של העיר . ( לאותו בר סבאוס מיוחס חיבור על ישו והכנסיות , ששרד בארמנית . ון אסברוק הוכיח שמדובר יובנאליס המאה הה' ומחציתה הראשונה של המאה הו' היו ללא של ספק התקופה העשירה ביותר מבחינת מעמדה הפוליטי הכנסייתי והתיאולוגי האינטלקטואלי ירושלים הביזאנטית ( בין ועידת א _^ סוס בשנת 431 לוועידה השנייה של קונסטנטינופוליס בשנת " . ( 553 הדמות המרכזית בירושלים באותה תקופה היתה זו של יובנאליס , בישוף העיר בין השנים , 458-422 אדריכלה הראשי של עליית קרנה של ירושלים והפיכתה למרכז פטריארכאלי . מרכזיותה של הכנסייה הארצישראלית בכללה , והירושלמית בפרט , בולטת בתקופת הוויכוחים התיאולוגיים הגדולים , סביב הפולמוס בין תומכי הסיכומים שהושגו בוועידת _כלקדון לבין המונופיסיטים . אך חשיבותו של יובנאליס ( שהיה כנראה ממוצא מערבי , כפי שמרמז שמו הלטיני ) היתה פוליטית , ואילו בתחום הספרות כמעט לא הותיר את רישומו . מפרי עטו שרדה דרשה ( בתרגומה לגעז , ( שבה ניבא שנסטוריוס יפול , בדומה לבל והדרקון " .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר