יוהנס

עמוד:424

יוהנס יוהנס , יורשו של קירילוס , כיהן ככישוף בירושלים משנת 387 ועד למותו בשנת . 417 דמותו חשובה בעיקר בהיסטוריה הכנסייתית , בשל שני הוויכוחים התיאולוגיים המרכזיים שבהם היה מעורב . בשנות התשעים של המאה הד' יצא בתמיכה ישירה ובלתי ישירה בנזירים האוריגניסטיים . בגלל עמדה זו ספג ביקורת חריפה מצד אפיפאניוס הזקן , אז בישוף סלאמיס שבקפריסין , שהיה יליד ארץ ישראל ואחד ממייסדי הנזירות בארץ . אפיפאניוס שהה בירושלים בשנת , 393 וניצל את ההזדמנות לתקוף את יוהנס . להתקפה זו הצטרף היירונימוס , ושרידי הוויכוח ( סביב שאלת האנשת האל ) שמורים בספרו של היירונימוס 'נגד יוהנס " . ' ויכוח חמור אחר שפרץ בימי כהונתו של יוהנס נסב על תורתו של פלאגיוס , ששהה בירושלים בין השנים . 414-412 באותה עת הגיע לארץ ישראל אורוסיוס , תלמידו של אוגוסטינוס מהיפו , במטרה לרדוף את פלאגיוס . אך יוהנס קיבל את הנזיר הבךטוני בכבוד ולא שעה להפצרותיהם של היירונימוס ואורוסיוס , שביקשו מן הבישוף לגנות את פלאגיוס ואת משנתו . בשנת 415 כונסה בירושלים ועידה כנסייתית , ובמהלכה מנע יוהנס גינוי של פלאגיוס . גם בשנת , 416 משהגיעו ארצה שני בישופים גאליים ממתנגדי פלאגיוס וכונסה ועידה נוספת בלוד ( דיוספוליס , ( נידונה משנתו . בתקופת הפולמוס אף התכתב יוהנס עם אוגוסטינוס . לאחרונה גילה מ' ון אסברויק את תפקידו המכריע של יוהנס בניסיון לצרף למחנהו את הקהילה היהודית הנוצרית בירושלים " . יוהנס גם דאג להעביר ברוב פאר את השרידים ( reiiquia ) של המרטיר הראשון , סטפאנוס , ממקום גילוים בכפר גמלא לירושלים בשנת . 415 מעט לאחר ועידת ק ונסטנטינופוליס חנך יוהנס את כנסיית ציון הקדושה , ובהזדמנות זו נשא דרשה מעניינת במיוחד . תרומתו של יוהנס לספרות התיאולוגית היתה אף היא בעלת משמעות . היום מייחסים לו חוקרים 21 . Tierenhoff 1974 , cols . 3630-3636 ראה : pp . 565-574 D . Stiernon , 'Jean de Jerusalem ' , DS , VIII , 22 בספר זה ( לאחרונה הוהדר מחדש ותורגם לצרפתית בסידרה ( Sources chretiennes שמורים גם שרידיו קספארי לשחזר את 'עיקרי אמונתו' של יוחנן : und der Glaubensregel , I , Christiania 1866 , pp . beachtete Quellen zur Geschichte des Taufessymbol Caspari , Ungedruckte , unbeachtete und wenig c . p . AB , 102 ( 1984 ) , pp . 99-134 de S . Etienne , de la Sainte-Sion et de la Croix ' , M . van Esbroeck , 'Jean II de Jerusalem et les cultes 23 166-172 של מכתב תשובה מאת יוהנס לתיאופילוס מאלכסנדריה בעניין הוויכוח האוריגניסטי . ראה : . ( 1974 ) , pp . 365-394 Jerusalem ' , Revue d'Histoire Ecclesiastique , 69 l'Eglise de Jerusalem et la reponse de Jean de Nautin , 'La lettre de Theophile d'Alexandrie a p . מתוך הקטעים של יוהנס הצליח 86 ( 1973 ) , pp . 283-304 _attribute a Jean de Jerusalem ' , Le Muse ' on , M . van Esbroeck , 'Une homelie sur l'Eglise 24 , ( 134 מספר שסופרוניוס כתב כבר בנעוריו 'שבח לבית לחם , ' וכן תיאר בחיבור מיוחד את חורבן מקדש סראפיס באלכסנדריה בשנת . 391 נוסף על כך תירגם ליוונית כמה מכתביו של היירונימוס : את איגרתו _לאוסטוכיום בשבח חיי הבתולים ( איגרת ( 22 ואת הביוגראפיות של ראשוני הנזירים ' ) חיי הילאריוך ו'חיי מלכוס . ( '

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר