מבוא

עמוד:417

מבוא פריחתה של ירושלים כמטרופולין נוצרית החלה בעקבות התנצרותו של קונסטנטינוס , בניית הכנסיות וקביעת המקומות הקדושים במחצית הראשונה של המאה הד . ' עד אז היה יחסה של הנצרות לירושלים אמביוולנטי . מצד אחד נתפסה כעיר קדושה , כפי שהיתה מתמיד ביהדות _, _ ועוד נוספה לה קדושה על ידי ישו . אך מצד שני הודגשו נבואת החורבן של ישו , סבלותיו ומותו בעיר זו , שתושביה , סמל לעם היהודי כולו , לא הכירו במשיחיותו . על כן מיהרו הנוצרים לפרש את חורבן העיר ומקדשה כעונש מידי שמים על חטא זה . נוסף על כך , איליה קפיטולינה היתה מושבה פגאנית , ונראה שבמשך תקופה ארוכה היתה קהילתה הנוצרית קטנה , מורכבת בעיקר מיהודים נוצרים , צאצאי הקהילה הראשונה שבראשה עמד יעקב אחי ישו . מעט מאוד ידוע על התפתחות הנצרות בארץ ישראל , ונדמה שהאמונה החדשה לא הצליחה לעשות בה הרבה נפשות במאות הראשונות לסה"נ . מסיבות אלו נשארה קיסריה , בירתה המינהלית של פלסטינה , מרכזה הרוחני של הנצרות בארץ . אולי יעידו על כך יותר מכל נוכחותו ומפעלו האינטלקטואלי האדיר של אוריגנס בקיסריה במחצית הראשונה של המאה הג . ' גם במאה הד , ' בימי אוסביוס , בישוף קיסריה , אפשר להבחין בבירור בסימנים של מתיחות בין שתי הערים שטענו לבכורה הדתית והאינטלקטואלית . _pxn רק בוועידת כלקדון ( 451 ) הועלה יובנאליס , בישוף ירושלים , לדרגת פטריארך . אז הפכה ירושלים לפטריארכיה החמישית אחרי רומא , קונסטנטינופוליס , אנטיוכיה ואלכסנדריה . לאחר כיבוש העיר והארץ בידי המוסלמים החלה ירידה בחשיבותה כמרכז רוחני ואינטלקטואלי , אם כי גם במאה הח' עדיין נכתבה בה יצירה משמעותית בשפה היוונית . תהליך הערביזאציה של הספרות ניכר בבירור בעיקר במחצית השנייה של המאה הח' ובמאה הט . ' בפרק זה מוצעת סקירה ראשונית של הזרמים האינטלקטואליים הדתיים ושל הסופרים העיקריים שפעלו בירושלים הביזאנטית ובסביבותיה . ניתוח מפורט של היצירות ודיון ממצה בהן היה חורג 1 על אמביוולנטיות זו ראה : ג' סטרומזה , 'איזו ירושלים , ' ? קתדרה , 11 ( ניסן תשל"ט , ( עמ' , 124-119 ושם ספרות . תודתי נתונה לד"ר אריה קופסקי על הערותיו המועילות . 2 ראה לעיל , רובין , עמ' . 225-214 , 206-202 נ על האיש ומפעלו ראה : הוניגמן _, יובנאליס . * על תהליך זה עמד ס' גריפית בסידרת מאמרים חשובים . ראה , למשל _€ _^^ _0 _^ : _ות י , ו _111 _ז _1 ר 331-374 count of'Abd _al-MasIh an-Nagranl al-Ghassani \ 5 . _01 . _קק Le Museon , 98 ( 1985 ) , כירק _חמישה עשר מ ק יףללוס ןעד _לסופתניוס : הספרות הנוצרית בירושלים הביזאנטית גדליהו סטרומזה

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר