העלייה לרגל תחת שבט הביקורת

עמוד:414

במקום עלייה לרגל לירושלים ממליץ גרגוריוס על מסע פנימי , מן האדם אל תוך עצמו , שהרי האלוהים מצוי בלב כל אדם . הביקורת שבדברי גרגוריוס לא הופנתה רק כלפי עצם הרעיון שהעלייה לרגל היא חובה נוצרית , אלא גם כלפי עצם המסע , המערער על אופי החיים הנזיריים וסדריהם . גרגוריוס התריע נגד האופי שלבשה ירושלים כתוצאה מן ההערצה שנודעה לה מצד המוני נוצרים , שבגללה הואצה התפתחות העיר והיא הפכה עיר שוקקת וקוסמופוליטית . בעיר גדולה , שהמוני אנשים עולים אליה לרגל כדי להעריץ את המקומות הקדושים , המתרבים בה בפאר רב , והם מתנתקים ממסגרות חייהם הקבועות , חזקה שיהיו גם תופעות שאינן קדושות כלל ועיקר . גם היירונימוס , שבמקומות אחרים ( כמו בתיאור מסעה של פאולה הנזכר לעיל ) דיבר בשבחם של המקומות הקדושים ובשבח ההליכה אליהם , התלבט בשאלה זו , ומפורסמים דבריו אל הפךסביטר פאולינוס _. 'לא להיות בירושלים , אלא לחיות בירושלים חיי יושר וצדק — הוא הראוי לשבח . ' דווקא התפתחותה העצומה של ירושלים , תוצאה ישירה של העלייה לרגל אליה , היא שעמדה ביסוד הביקורת כלפי התופעה . במידה מסוימת , ככל שהתרבו המקומות הקדושים וגבר הביקוש אל מקומות אלו , איבדה ירושלים את _אופיה הקדוש והמיוחד ועוררה ביקורת של רבים . "" התפתחות זו מעלה שוב את השאלה היסודית : היכן היא ירושלים הנוצרית ? האמנם 'עיר האלוהים , זו השמימית , אשר היא אם כולנו , ' היא היא העיר הארצית , ההומה אדם , שכבר זכתה לקללתו של ישו ? " במאבק בין הרוחניות הטהורה לבין הנטייה הפופולארית , שנתמכה על ידי מנהיגות העיר , ניצחה כמובן האחרונה . העלייה לרגל לירושלים גברה והלכה , עד שהפכה העיר למרכז דתי הן מבחינה אידיאולוגית הן מבחינה מעשית . בעיר נוצר מפגש בין עולי רגל מקהילות שונות ומרוחקות זו מזו . ההערצה המשותפת למקומות הקדושים גישרה על פני הבדלי שפה ומנטאליות ויצרה תחושת אחווה נוצרית ייחודית , שתיאורי עולי הרגל נותנים לה ביטוי ראשוני ואותנטי . העלייה לרגל היא גם שהביאה , בסופו של דבר , לעיצובה של 'ירושלים של מטה' על פי הדגם הספרותי שהביאו עמם עולי הרגל בבואם . דגם ספרותי אידיאלי זה , המיתוס של ירושלים , נוצר מתוך קריאה בכתבי הקודש . הוא השליט עצמו על העיר הריאלית ועיצב אותה בדמותו . המסלול המגובש של המקומות הקדושים של ירושלים , התהלוכות והטקסים שהיו מתנהלים בכל אתר ובאתרים כולם כמכלול בעל הקשר רעיוני , והאמונות שהתלוו לאתרים השונים — כל אלה היו מרכיבים ביצירת הדגם השלם של ירושלים הביזאנטית , שהגבולות בין הריאלי לאידיאלי ובין הווה ועבר טושטשו בה . יתר על כן , לעלייה לרגל היתה השפעה מכרעת לא רק על ירושלים ועל המקומות הקדושים שבה , אלא גם על ערי מוצאם של העולים ועל העולם הנוצרי כולו . המסורות והטקסים שנוצרו בירושלים בימי הביניים המוקדמים , ' פראוור , התקופה המוסל . 155 Ancient Christianity , Cambridge 1990 , pp . 139- R . A . Ma 1 _kus , , TheEndof _2- _% 2-2 _M _'K ' S , 7 \ 7 _ynpT \ rM > ולאחרונה : ברוריה ביטון אשקלוני _, 'עלייה לרגל : תפיסות ותעודות בספרות אבות הכנסייה ובספרות הנזירית במאות הרכיעית-שישית , ' חיבור לשם קבלת תואר דוקטור של האוניברסיטה העברית , ירושלים תשנ"ו . "" איגרות , 58 ( _לפאוליניס , ( עמ' ' ° ' Laudandum est' solymis fuisse , sed Hierosolymis bene vixisse 'Non Hiero- : 529 שם , עמ' " ° . 533 לעיל , הערה . 4 קללתו של ישו : לוקאס יט . 44-43

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר