מסלול המקומות הקדושים בירושלים: המסע מבורדו ותיאודוסיוס

עמוד:404

העל טבעי לעין האדם : הר הבית — מקומו של המקדש בעבר ומשכן השכינה ; הר ציון — מקום צליחתה של רוח הקודש ; הגולגותא , ולידה כנסיית האנסטסיס — מקום הצליבה והתחייה ; והר הזיתים — מקום עלייתו של ישו השמיימה והמקום שאליו הוא עתיד לשוב בקץ הימים . מקומות של עלייה לרגל הם תמיד מקומות שקדושה נוכחת בהם , בשל התגלות אלוהית שהתרחשה שם "; למקומות הנזכרים היה ערך סגולי מיוחד לגבי הרת הנוצרית בהיווצרותה : אלה המקומות שבהם התגלתה האלוהות הנוצרית לעין המאמינים . שלושת המקומות האחרונים עתידים היו לשמור על מעמדם המרכזי במשך כל התקופה הביזאנטית , ואילו הר הבית שינה את אופיו כליל . אף שנשאר נקודת ציון מרכזית בטופוגראפיה המקודשת של העיר , היה חורבנו סמל והוכחה לחורבן היהדות ולניצחון הנצרות , עובדה שניתקה אותו ממסלול העלייה לרגל מבלי שהשכיחה אותו . גם אם לא ביקרו בו , לא יכלו שלא לראותו . תיאור המסע של תיאודוסיוס _, שנתחבר כמאתיים שנה לאחר תיאורו של הנוסע מבורדו , פותח בתיאור מסלולים מירושלים לאתרים שונים בארץ ישראל . תיאור אתריה הקדושים של העיר עצמה מתחיל בכנסייה הקונסטנטינית ופותח במלים הבאות : 'בעיר ירושלים , ליד קבר האדון , שם מקום קלבאריה , ( Caivaria ) שם העלה אברהם את בנו לעולה . ' המזבח שהקים אברהם נמצא , על פי תיאור זה , למרגלות גבעת הגולגותא , מקום צליבתו של ישו . שלושה מקומות קדושים מרכזיים נמצאים באותו אתר ו'תחת גג אחד' 1 קבר האדון , קלבאריה , ומקום מציאת הצלבים , שהמחבר מכנה בטעות ' גולגותא " . ' מכאן הולך עולה הרגל מאתיים צעד אל 'ציון הקדושה , היא אם כל הכנסיות , ' שנוסדה לדבריו על ידי ישו ושליחיו במקום שהיה ביתו של מארקוס האוונגליסט . בכנסייה נמצא עתה העמוד שלידו הולקה ישו ושהיה קודם לכן בבית כייפא , וכשם שחיבק אותו עת הולקה בשבטים , נראים עד היום , כמו בשעווה זרועותיו , ידיו ואצבעותיו שהחזיקו בו , ואף כל פניו , סנטרו , אפו ועיניו כמו מותווים בשעווה . חמישים צעד מכנסיית ציון מצוי בית כייפא ' , שעתה היא כנסיית פטרוס הקדוש , ' ומשם כמאה צעד אל הפךטוריום של פילאטוס , שם עומדת כנסיית סופיה הקדושה , ולידה הבור שאליו הושלך ירמיהו " . בהמשך מציין תיאודוסיוס את כנסיית סטפאנוס הקדוש , מחוץ ל'שער הגליל , ' שהוקמה על ידי אודוקיה , אשתו של הקיסר תיאודוסיוס : את בריכת השילוח , המצויה עתה בתוך החומה ; את בריכת הצאן , 'שם ריפא האדון כריסטוס את המשותק , ומיטתו שם היא עד היום ; ' ולידה כנסיית מרים " . " Diego , New York & London 1957 , pp . 36-42 ראה . טרנר , דראמות , עמ' 67 . 109 _תיאודוסיום , " . 7 שם . על כנסיית ציון ראה : צפריר , ציון ; ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' ; 481-421 וכן לימור , קבר דוד . מסורת בית כייפא מבוססת על מתי כו 27 ומקבילות . הבור שאליו הושלך ירמיהו : ירמיהו לח ו . י תיאודוסיוס , . 8 'כנסיית הגבירה מרים' עמדה סמוך למקום שבו עומדת היום כנסיית סנטה אנה . המסורת האפוקריפית על ילדותה של

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר