הכיבוש הפרסי והשיקום של מודסטוס

עמוד:380

המקורית לבירה הפרסית קטסיפון _, יחד עם שבויים רבים , ובהם זכריה , פטריארך ירושלים . לאחר ניצחון הקיסר הראקליוס בשנת 628 לסה"נ הושב הצלב . כבר קודם לכן הוחל במלאכת השיקום , והאחריות על התיקונים נמסרה לידי מודסטוס , אב מנזר תיאודוסיוס הקדוש במדבר יהודה , ולימים פטריארך ירושלים 634-630 ) לסה"נ . ( כיבוש ירושלים בידי המוסלמים בשנת 638 לסה"נ לא היה מלווה במעשי הרס , ולכן ניתן לראות את תיאור כנסיית הקבר אצל ארקולף בשנת 685 לסה"נ כמתייחס לשיקומו של מודסטוס . כפי שעולה ממקור זה ומן החפירות והבדיקות , השיקום היה בעיקרו חיזוק המכנים והחלפת גגות עץ שנשרפו בקמרונות שטוחים הנתמכים על אומנות הבולטות מן הקירות . אך כל מרכיבי המכלול של כנסיית הקבר המשיכו להתקיים . בנוסף נזכרת מימין _לאנסטסיס כנסייה על שם מרים הקדושה , אם ישו . לפי האיורים המלווים את כתבי היד של תיאור ארקולף , מקומה של קפלה זו היה מדרום לקפלת הגולגותא . תיאור האנסטסיס באיורים אלה הוא ככל הנראה מוטעה . בשטח האנסטסיס המתואר ככנסייה עגולה , נזכרים במקור שלושה קירות . באיורים מוצגים קירות אלו כמעגלים חד מרכזיים . אולם בחפירות לא נתגלה להם שום רמז , ודומה שהצדק עם קואנון , שהציע כי הטקסט מכוון לשלושת הקירות שבין זוגות האומנות , בעוד שמעתיקי האיורים של כתבי היד ( מן המאות הט - ' הי"א ) הבינו אחרת . " כן ניתן ללמוד שהפתח המרכזי בחזית האנסטסיס נחסם עתה ונותרו בשימוש ארבעת הפתחים המשניים שמשני צדדיו . בכל אפסיס של האנסטסיס ניצב מזבח . על מקום הגולגותא נזכרת כנסייה גדולה שסלע הגולגותא היה חלק ממנה . ממזרח לקפלת הגולגותא המשיכה לעמוד על מכונה הבסיליקה של קונסטנטינוס , וביניהן היה מזבח אברהם . הגביע והספוג נשמרו עתה בחצר הפנימית שבץ המרטיריון לאנסטסיס , ולא באטריום של הבסיליקה , ואילו החנית וצלב העץ הוצגו בסטיו של הבסיליקה . המציאות המדינית החדשה של שלטון מוסלמי בעיר " הביאה אפוא להעתקת טקסים שנערכו קודם לכן באטריום החיצוני אל החצר הפנימית , או אל תוך הבסיליקה , כמו גם להעתקת פתח הכניסה עצמו לצד דרום , כבימינו . הקץ לבסיליקה המפוארת בא בעת ההרס היזום שנגרם למכלול המבנים בפקודת הח'ליפה הפאטמי אל חאכם באמר אללה בשנת 1009 לסה"נ . 117 החורבן היה כמעט מוחלט . בתחילה נופצו הכלים והרהיטים , כלי הפולחן היקרים והתכשיטים הוחרמו , ואחר כך הוחרבה הבסיליקה של קונסטנטינוס , ונותצו סלע הגולגותא ומבנה הקבר . מעתה ואילך חדל הקבר להיות מונוליט בולט בסלע האם , המכיל חדר קבורה חצוב , והפך למבנה שחלקו העליון בנוי . למן הרס זה לא שבה ושוקמה הבסיליקה הקדומה . תשומת הלב הופנתה לחידוש המבנה שמעל הקבר — האנסטסיס — והגולגותא . עבודות השיקום החלו בשנת , 1030 בחסות החצר הביזאנטית של קונסטנטינופוליס ובהיתר השליטים המוסלמים של קאהיר . המלאכה הושלמה בשנת , 1048 בימי הקיסר קונסטנטינוס ישראל , עמ' ; 340-328 , 304-302 קירבו , הקבר הקדוש , עמ' . 50-47 וראה Jerusalem , Paderborn 1915 modestianischen Bauten am _Heiligen Grabe zu A . Baumstark , Die _-. m 114 _וילקינסון _, צליינים , עמ' , 197-195 לוחות Bedae Venerabilis , De Locis Sanctis , II , 2 , ed . I . ; 6-5 ! Turnholti 1965 , pp . 255-256 Fraipont , Itinerariet aliageographica ( CCSL , 175 ) , קואנון , כנסיית הקבר , עמ' . 30 6 ראה לעיל , הערה du feu sacre _' , Byzaniion , 35 ( 1965 ) , pp . 16-43 tion par 1 e caiife Hakim et _lTiistoire de la descente M . Canard , 'Destruction de l'Eglise de la Resurrec- 7 . 102

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר