האנסטסיס (רוטונדה)

עמוד:372

והדרומי ( איור , 3 מס' . ( 47 , 46 קירותיהם החיצוניים , המהווים המשך לקיר המעטפת העגול , השתמרו אף הם עד לגובה של 11 מ " . ' בין קיר המעטפת למעגל העמודים והאומנות עבר מסדרון היקפי , ( ambuiatorium ) שקישר בין שני הטרנספטים . בשחזור המרחבי של המבנה יש להעדיף את הצעתו של _קואנון . מסתבר ששניים מעמודי הרוטונדה הנוכחיים , שגובה גזעיהם 3 . 60-3 . 50 מ , ' היו שייכים במקור לעמוד יחיד שקומתו כפולה . קואנון סבור שעמודים תמירים אלו היו שייכים לרוטונדה של המאה הד . ' וכי הם נוסרו לשני חצאים במאה _הי"א , בעת השיקום והבנייה מחדש . לפי שחזורו ( איור ( 10 התנשאו עמודי הרוטונדה , שקוטרם 1 . 12-1 . 03 מ , ' לגובה של 7 . 15 מ . ' העמודים ניצבו על מסד שגובהו 1 . 78 מ , ' ויחד עם הכותרת הגיעו לגובה כולל של 10 . 05 מ , ' התואם את גובה ההשתמרות של קיר המעטפת של האנסטסיס 11 . 10 ) מ . ( ' נ 6 מעל המסדרון ההיקפי לא היתה גלריה , אלא התנשא גג שהורכב על גבי מבנה קל עשוי קורות עץ . גג זה נמשך , באותו מפלס , גם מעל הטרנספט הצפוני והדרומי של הרוטונדה . החלל המרכזי העגול שמעל הקבר התנשא לגובה רב והוכתר בכעין כיפה , שהורכבה אף היא על מבנה של קורות עץ — צורת קירוי אופיינית לאדריכלות הנוצרית הקדומה . שחזור כעין זה הולם מאוזוליאון רומי ומעוגן היטב באדריכלות של התקופה . מבני מאוווליאה עגולים הוקמו ברומא מעל קבריהן של קונסטנטיה בת קונסטנטינוס והלנה אמו . 64 מבנה מרכזי אחר — מתומן — הוקם על ידיו מעל מערת המולד בבית לחם , הוא משולב באולם הכנסייה הבסיליקאלי . לשון אחרת : טיפוס מבנה זה אומץ באותה עת לא רק למבני מאוזוליאה , אלא גם להנצחת אתרים קדושים . בחזית האנסטסיס הפונה למזרח היה פתח מרכזי רחב ומשני עבריו ארבעה פתחים משניים . שלושת הפתחים הסמוכים למרכז , בכל צד , קישרו בין הרוטונדה לחצר הפנימית שהפרידה בין האנסטסיס למרטיריון , ואילו הפתח הקיצוני קישר בינם לבין הסטווים הצפוני והדרומי של החצר . 62 קורבו , הקבר הקדוש , לוחות 61 , 17 ( מס ' " . ( 3 קואנון , כנסיית הקבר , עמ ' . 31-30 llinus und Petrus an der Via Labicana vor Rom ' , Helena und die Basilica der Heiligen Marce- F . W . Deichmann , 'Das Mausoleum der Kaiserin 64 . 1 , Paris 1946 , pp . 257-282 tuts , 77 ( 1957 ) , pp . 88-92 ; A . Grabar , Marlyrium , Jahrbuch des Deutschen Archdologischen Insti- וראה גם . קואנון , שם , עמ' . 36-35 , 3 65 קורבו אינו מציע שחזור גרפי מרחבי של האנסטסיס הקונסטנטיני , אך מתוך התיאור ( הקבר הקרוש , עמ' 80-51 וכן : במאמרו [ לעיל , הערה , [ 23 עמ ' ( 285 ניתן ללמוד ששחזורו שונה לחלוטין מזה המוצג על ידי קואנון . הוא גורס שעמודי הרוטונרה בימי קונסטנטינוס התנשאו לגובה של כ 3 . 5 מ' בלבד מעל המסד , בגובהם כיום . את העמודים המקוריים , שגובהם היה , כאמור , כפול , הוא משייך לחזית מקדש אפרודיטה . מעל האמבולטוריום הוא מציע לשחזר קומת גלריה , בדומה למבנה האנסטסיס למן המאה הי"א ועד היום ; אלא שזו נישאה או , לדבריו , על גבי מבנה של קורות עץ ולא על גבי קמרונות אבן . שחזור ארכיטקטוני זה אינו תואם מבני מאוזוליאה בני התקופה , ודומה שאף איננו מתיישב עם השרידים הקיימים . קיר המעטפת הקדום , שהשתמר לגובה של 11 . 10 מ , ' עד מפלס הגבוה מרצפת הגלריות כיום , שייך כולו לקומת הקרקע של האנסטסיס הקונסטנטיני _, ואין כל שריד לגלריה הקונסטנטינית המשוערת . בחפירות בשטח של הארמנים נתגלה , מעט מזרחה מקיר החזית , קטע קיר עבה ( איור , 3 מס' . ( 222 קואנון ביקש ללמוד מכך שלפני קיר החזית בלטה אל תוך החצר אכסדרת עמודים , ושקטע קיר זה שייך למסד ( סטילובאט ) שעליו ניצבו עמודים אלו ( ראה שחזורו . ( קורבו ( הקבר הקדוש , עמ' ; 91-90 וכן במאמרו הנ"ל , עמ' ( 287 דוחה הצעה זו , בשל עומקה המועט של האכסדרה המתקבלת , אך אין הוא מביא הסבר אחר לקטע הקיר .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר