הטופוגראפית של מקום הצליבה והקבר

עמוד:358

הטופוגראפית של מקום הצליבה והקבר " ישו נצלב בערך בשנת 30 לסה"נ , בימי הנציב הרומי פונטיוס פילאטוס " . מקום הצליבה נקרא גולגותא , ( ro _^ _yoea ) על פי הארמית 'גולגולתא' ( מתי כז ; 33 מארקוס טו ; 22 יוחנן יט ;( 17 או קךניו ן ( Kpaviov ) ביוונית ( לוקס כג ( 33 ( דהיינו : גולגולת , Caivaria בלטינית . ( כבר בתקופה הביזאנטית התלבטו אבות הכנסייה בשאלת משמעות השם , והועלו מדרשים שונים למקורו של השם י מקום קבורת גולגולת אדם הראשון , 26 או מקום עריפת ראשיהם של הנידונים למיתה . הפירוש הרווח ביותר היום בקרב החוקרים הוא שמקור השם בצורת פני השטח — גבעה נישאה או . 28-36 Le Monde de la Bible , 33 ( Mars-Avril 1984 ) , pp . F . Diez Fernandez , 'La recherche archeologique ' , 21 לביקורת נוקבת על מאמר זה ראה : al S . Sepolcro ' , LA , 34 ( 1984 ) , pp . 409-416 Corbo , 'A Proposito di Presunti Scavi Stratigrafici v . 22 קואנון , כנסיית הקבר . וראה גם מאמריו : Ch . de ' mie des Inscriptions etBelles- Lettres : Comp- travaux de restauration du Saint Sepulcre ' , Aca- rarcheologie , 10 ( 1975 ) , pp . 114-121 ; 'Les tombeau du Christ a _Jerusalem ' , Les dossiers de Bible el Terre Sainte , 140 ( 1972 ) , pp . 8-17 ; 'Le Couasnon , 'La restauration du Saint Sepulcre ' , lesRendus ( 1966 ) , pp . 209-226 23 לביקורת של קורבו על ספרו של קואנון ראה : salemme in una recente pubblicazione ' , LA , Corbo , 'Problemi sul Santo Sepolcro di Geru- v . להן כל אחיזה בכנסיית הקבר . לדיון נרחב כשאלת האותנטיות ראה : וילסון , גולגותא . וראה גם : ונסן ואבל , שם , עמ' ' . 92-89 קבר הגן' הוא חלק ממערכת קבורה מפוארת מתקופת הבית הראשון ; ראה : . Here ? ' , BAR , 12 , no . 2 ( 1986 ) , pp . 40-57 Barkay , 'The Garden Tomb : Was Jesus Buried G . בשנים האחרונות התחדש הדיון על מידת הסבירות בהנחה , שאכן הנוצרים שמרו על מסורת קיומו של קבר ישו באתר כנסיית הקבר . בזכות הדעה הביקורתית ראה במיוחד : . Oxford 1992 , pp . 113-142 — the Myth of the Jewish-Christian Origins , J . Taylor , Christians and the Holy Places בזכות האותנטיות של המסורת הנוצרית , ראה כמיוחד , בידל , קבר ישו , עמ' . 105-93 25 י' קלוזנר , ישו הנצרי — חייו , זמנו ותורתו , תל אביב תרפ "ה 164- 169 ; . _קק 26 M . Goguel , Jesus , Paris 1950 , אפיפאניוס , פנאריון , ; 5 , 46 , 1 בסיליוס , על פי חיי תיאודוסיוס של תיאודורוס מפטרה , 16 ( פסטיז'יאר , חיי סבא , עמ' ;( 110 היירונימוס , בפירושו לאיגרת אל האפסים , 3 . 5 . 14 וכן בפירושו למתי כז , 33 מזכיר ששמע מדרש כזה , אך דוחה פרשנות זו , הנזכרת גם באיגרת 46 שלו . מסורת זו נזכרת כבר על ידי _אוריגנס . 29 ( 1979 ) , pp . 279-292 וראה גם סיכום הממצאים אצל : Revealed , Jerusalem 1993 , pp . 101-117 ration ' , Y . Tsafrir ( ed . ) , Ancient Churches Sepulchre in the Light of Excavations and Resto- J . Patrich , 'The Early Church of the Holy 24 ראה : ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' . 104-89 ההסתייגות הבוטה ביותר מן האותנטיות של מקום הקבר הועלתה במאה הקודמת על ידי צ'רלס גורדון , שהציע לאתרו במקום הקרוי , The Garden Tomb מצפון לשער שכם . ראה : . pefqs (\ _%% 5 ) , pp . 79 ff . c . G . Gordon , 'Golgotha ' , בהצעת זיהוי זו דבקים בעיקר אנשי דת של הכנסיות הפרוטסטנטיות , שאין ( בפירושו למתי ) כמסורת יהודית , ומקורה בכתוב באיגרת אל הרומיים ה 12 ואילך . וראה בהרחבה : J . Jeremias , Golgotha , Leipzig 1926 וכן ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' , 187-186 ולהלן , הערה 27 . 81 זה הפירוש המועדף על ידי היירונימוס , בפירושו למתי כז , 33 ובעקבותיו נקלט במערב דובר הלטינית . החפירות שממזרח לגולגותא . 21 סיכום ארכיטקטוני של כל המימצאים שעלו עד , 1972 בליווי הצעת שחזור מפורטת של המכלול הקונסטנטיני , הובאו בספרו של האב שארל קואנון , האדריכל האחראי על השיקום מטעם הכנסייה הקתולית " . שחזורו נבדל במספר נקודות עקרוניות מזה של האב קורבו " .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר