תיאור ירושלים במפת מידבא (ראה איור בעמ' 445)

עמוד:350

שארקולף הכיר בדרום העיר " . ההצעה הראשונה מחייבת להניח כי כנסיית היניאה' נמצאה מחוץ לתחומי חומת איליה , או שיש כאן אי דיוק של האמן . הצעות אלו רחוקות מהוכחה , אך אינן בלתי אפשריות . הצעתו של או'קלגן אינה סבירה , שכן שער תקוע היה מצוי , ללא ספק , בחומה הדרומית , מדרום להר ציון והשילוח . יש סבירות רבה בהצעת גיזלר , לזהות כאן את מבני הנספחות של ה'ניאה' — אכסניה ומנזר ( או מוטב , על פי תיאורי פרוקופיוס וקירילוס מסקיתופוליס , אכסניה ובית חולים" . ( גם אין לפי שעה הסבר מניח את הדעת לגמלון המוזהב , ( 30 ) אך אין להפרידו מן השטח המשולש שמעליו ( 29 ) ויש לדון על שניהם כאחד . מיליק רואה במשולש 29 את 'בור ירמיהו , ' הכלא של ירמיהו על פי המסורת , אשר היה סמוך לפריטוריום . הכנסייה הסמוכה מצפון , בין הרחובות , d ~ 7 c מזוהה ללא ספק עם כנסיית סנטה סופיה ' ) החכמה הקדושה . ( ' זו נבנתה על מקום הפריטוריום החרב ; שני העמודים שישו נקשר אליהם , על פי המסורת , מתוארים בתוך הכנסייה . " הנוסע מבורדו מספר על הפריטוריום שהוא בגיא , ואנטונינוס אומר שהיה מול חורבות מקדש שלמה . לפי תיאודוסיוס נמצא המקום , כאמור , בסמוך לקצהו הדרומי של הקארדו המשני , לא רחוק משער האשפות של היום , אך שרידים ריאליים טרם התגלו . מצפון לכנסיית סנטה סופיה מתוארים עוד חמישה מבנים , ( 38-34 ) שאף אחד מהם אינו מזוהה בוודאות . הבסיליקה ( 36 ) מזוהה על ידי חוקרים , ללא הוכחה של ממש , בכנסיית _קו סמס וךמיאנוס . יתר המבנים — בניין , 34 שיש לו חזית משותפת עם סנטה סופיה וגגו בסיליקאלי אך לא אדום , הבניין הרבוע הסמוך , ( 35 ) שני המבנים בצפון ( 37 ) והמבנה הכנסייתי הדחוק מחוסר מקום — ( 38 ) מתוארים על ידי החוקרים ללא הבחנה מיוחדת כקפלות , מנזרים , מרחצאות או בתי חולים . ספק אם הבחין האמן עצמו בין המבנים השונים . בפינה הימנית העליונה , בדרום מזרח העיר , תואר מבנה בעל צורה לא ברורה . ( 39 ) פירשוהו כמבנה עתיק חרב , מוצא הניקוז העירוני , או מגדל חומה . ממנו כלפי צפון משתרע גוש מבנים ( 42-40 ) העומדים מבחינה טופוגראפית בין הרחוב d לבין חומת המזרח של הר הבית . אבי יונה ניסה , ללא הצדקה , לראות סימון של רחבת הר הבית בשורה של אבנים כהות הנמצאות מעל גג הסטיו של רחוב ס — רחוב הגיא כיום . אבל ומיליק העדיפו לראות את סימון רחבת הר הבית במשטח הקטן הצהוב . ( 42 ) גיזלר ואבי יונה העדיפו לזהות את 42 עם בניין העומד מעל שרידי מבצר אנטוניה החרב . את המבנה בעל הפתח המלבני הסמוך מדרום ( 41 ) מזהים רבים עם 'שער הזהב' ( שער הרחמים ) שבחומת המזרח של הר הבית . בכנסייה שמדרום לו הציעו לראות את 'כנסיית הפינה , ' שעמדה כביכול על הר הבית בפינתו הדרומית מזרחית . להצעות אלו יש להתייחס בספקנות מרובה . ידוע לנו כי הר הבית היה מצוי בתקופה זו , מאז מותו של יוליאנוס ועד הכיבוש המוסלמי , בשפל המדרגה . סביר להניח כי שימש כמקום של אשפה , או בחלקים כאיזור חקלאי . ספק אם התקיים כאן בניין בעל חשיבות שהאמן מצא בו עניין , להוציא את מגדלי ההגנה בקצהו המזרחי , המשולבים בחומת העיר . שער הרחמים נבנה , קרוב לוודאי , בתקופה האומיית , " ו'כנסיית הפינה' 236 ארקולף , 1 , 1 ( מהדורת מיהן , עמ' 137 . ( 41-40 פרוקופיוס , על הבניינים , ; 25 , 4 , V קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא , 73-72 ( עמ ' 238 . ( 177 , 175 מיליק , הטופוגרפיה , עמ' ; 154-153 ברוויאריוס ( התיאור הקצר , ( עמ' ; 112 צפריר , שערי ירושלים ; הנ"ל , מפות תיאודוסיוס . י" על שער הרחמים ( שער הזהב ) ותיארוכו לתקופה האומיית , ראה לעיל , הערה . 156

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר