מרכז העיר, איזור כנסיית הקבר והרובע הנוצרי

עמוד:301

הידיעות העיקריות על גילוי הקבר הקדוש מתחת למקדש אפרודיטה , הרס המקדש , בניין הכנסייה ותוכניתה הראשונית , מצויות בספרו של אוסביוס על חיי קונסטנטינוס . 80 תיאורי אגריה ועולי הרגל האחרים , וכן תיאורים אמנותיים במפת מידבא _, בפסיפס האפסיס של כנסיית סנטה _פוךנטיאנה ברומא ועל גבי צפחות ( אמפולות ) המתכת ( בעיקר מן האוספים המצויים בערים מ 1 נצה ובוביו שבאיטליה , ( מוסיפים הרבה על צורת הכנסייה , על השרידים הקדושים שהצטברו בה ועל מעמדה המרכזי בחיי העיר . תיאורו המפורט של ארקולף מוסיף פרטים על מצבה של הכנסייה לאחר שנפגעה בעת הכיבוש הפרסי ושוקמה בידי מודסטוס . הבנייה מימי קונסטנטינוס עשתה שימוש חלקי בשרידי המבנים שניצבו בקצה הצפוני והצפוני מזרחי של הפורום ( היום באיזור האכסניה הרוסית . ( קירות מימי הדריאנוס נמצאו מתחת לבסיליקה שמימי קונסטנטינוס , 84 אך אין לדעת אם נכונה השערתו של _קואנון כי במקום עמדה הבסיליקה הרומית . באיזור הקבר , אשר קודם לכן עמד בו מקדש אפרודיטה , נחשפו פני הסלע לחלוטין במהלך הטיהור הפולחני של השטח מן השרידים הפגאניים הטמאים של המקדש . על פי שחזורו של קואנון , עוד בימי הבית השני היתה במקום מחצבה . במאה הד' יושר השטח ושני מבנים עוצבו בסלע והתנשאו מעל סביבתם . אחד היה מבנה דמוי היכלית , אשר עמד מעל מערת הקבר הקדוש ; האחר היה הסלע של גבעת הג 1 לג 1 תא , שעליו הוצב לאחר מכן צלב מעוטר . לימים אף התגלתה המערה הנודעת כמקום מציאת הצלב . המכלול כולו השתרע על שטח שאורכו עלה על 130 מ' ( ממערב למזרח ) ורוחבו הממוצע עלה על 60 מ . ' תוכנית המבנים אינה רגולארית . מן הרחוב הראשי ( הקארדו ) נכנסו דרך הפרויפיליאום אל החצר הקדמית ( האטריום , ( וממנה אל הבסיליקה עצמה , שהיו בה אולם תווך ושתי סיטראות מכל צר . האפסיס של הבסיליקה פנה מערבה , כלפי הקבר הקדוש ; שריריו התגלו בחפירות . אף על פי שברומא ובמערב עדיין לא היתה במאה הד' חשיבות לכיוונו של האפסיס , הרי במזרח כבר נהגו לקבוע ( עם סטיות סבירות ) את האפסיס במזרח המבנה , לכיוון האור וזריחת השמש . מיקום האפסיס במערב יוצא דופן בארץ ישראל ; הוא נובע הן ממיקום הכניסה למכלול מן הקארדו , והן — בעיקר — מן העובדה שהקבר עצמו נמצא ממערב לבסיליקה . ממערב לבסיליקה מצוי היה האטריום הפנימי , או החצר שלפני הקבר . בצדה הדרומי מזרחי התנשא סלע הגולגותא , היא מקום הצליבה . מכאן נכנסו דרך שער גמלוני מפואר , שיסודותיו נחשפו על ידי קורבו , אל הרוטונךה עצמה ' ) התחייה' = אנסטסיס . ( בראשונה התנשא הקבר כמונומנט חצוב בסלע בחצר פתוחה ( מידותיה היו בקירוב 15 x 15 מ , ( ' אך לאחר זמן לא רב הוקמה במקום הרוטונדה — מבנה מעוגל עם גומחות ועמודים בתוכו , מקורה בכיפה עשויה עץ ורעפים , או לוחות מתכת , אשר התנשאה באפיריון מעל 10 אוסביוס , חיי קונסטנטינוס , 54-25 , 111 ( _עמ' . ( 102 -89 " על המקורות ופירושם ראה : ונסן ואבל , ירושלים החדשה , שם ; וכן : A . Heisenberg , Grabskirche und ; 1908 Apostelkirche : Zwei Basiliken _Konstamins , Leipzig תרגומים לאנגלית ופירוש אצל וילקינסון , צליינים . על האמפולות ראה להלן , קוחנל , עמ' . 459 -451 " ארקולף , 7-2 , 1 ( עמ' " . ( 191-186 ראה לעיל , צפריר , עמ' " . 152-150 ראה גם : ברושי וברקאי , הקאפלה של ורטאן הקדוש ; גיבסון וטיילור , מתחת לכנסיית הקבר , במיוחד עמ' " . 71-65 , 24-7 על היכלית הקבר הקדוש ראה : וילקינסון , אגריה , עמ' ; 252-242 . בידל , קבר ישו .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר