תוכנית העיר ומערך הרחובות מפנים לחומות

עמוד:296

ממערב , אשר בהן הוכנסו קורות הגג של הסטוו המערבי של הקארדו . בצדו המזרחי , בשיפולי המדרון , הורמו החנויות בעזרת פילוס , והחזית הקדמית נבנתה מקשתות שנשאו את הגג . הסטווים , אשר שימשו במדרכות מקורות , נשענו על גבי עמודים שנשאו גג רעפים . גובה העמודים היה 5 מ' ( כולל הבסיס והכותרת . ( שרידיו הדרומיים של הקארדו לא התגלו , אך אין ספק כי הגיע לפחות עד כנסיית הניאה . על פי מפת מידבא , מהלכו של הקארדו נפסק באיזור זה והוא יצא אל מחוץ לתחומי איליה , דרך שער שהפך לימים לשער פנימי של העיר ( ראה להלן , עמ' . ( 346 שרידי השער הקדום לא התגלו , וסביר להניח כי נחרבו במהלך עבודות ההכנה לבניית מכלול הכנסייה . לימים , כאשר שוקמה חומת איליה כחומה הדרומית של העיר במאה הי , ' עדיין נודע שער זה בשם 'שער הניאה' ( באב א ניה , ( אף שייתכן כי הכנסייה עצמה כבר היתה חרבה " . לאורך רחוב הגיא ( טריק אל ואד ) של ימינו עבר כקודם הקארדו המשני . רחוב זה , שאמור היה על פי הטופוגראפית לשמש כציר התנועה העיקרי של העיר — מכיוון שעבר בערוץ הגיא המרכזי , שחצה את העיר לאורכה — הפסיד את מעמדו לטובת הרחוב שתואר למעלה , בגלל הדבקות בתכנון הערים הרומי האורתוגונאלי ומאחר שחלק ניכר ממנו עבר , לאחר שהר הבית נעזב , בפאתי השטח העירוני הבנוי ולא במרכזו . שרידים אחדים מריצופו של רחוב זה התגלו ברובע המוסלמי , באיזור רחבת הכותל ומצפון לחומה התורכית " . קטעים של רחוב זה התגלו אף מדרום לחומת איליה , באיזור שער האשפות " , ובהמשך כלפי דרום , בתחום גבעת העופל ועיר דוד ( איור . ( 11 " צפריר , שערי ירושלים . 64 לעיל , צפריר , עמ' . 146 65 ראה להלן , עמ' . 322 איור . 10 עמודים שהוקמו מחדש בחלקו הדרומי של הקארדו האנציקלופדיה החדשה לחפירות , עמ' 699

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר