המקורות

עמוד:283

ביקורו בעיר נידון בפרק הקודם . חלק מתיאורי עולי הרגל הם מדריכים קצרים שנועדו לשרת את המבקרים בירושלים או את המבקשים ללמוד על העיר — דוגמת התיאורים של או 5 ריוס מן המאה הה " , ' 'התיאור הקצר' ( בךוויאריוס " ( ותיאורו של תיאודוסיוס מן המאה הו' י * וחלקם הם תיאורים אישיים של מסע בארץ הקודש . אלה האחרונים בדרך כלל ארוכים ומפורטים יותר מן הראשונים , אך לעתים גם נאמנים פחות מבחינת הדיוק ומידת הביקורת . מסוף המאה הד' מצוי בידנו תיאורה של אגריה , עולה לרגל מספרד , אשר ערכה מסע בארץ הקודש . חלק מכתב היד שתיאר את מסעה בירושלים אבד , אך החלק הדן בפולחן הירושלמי השתמר , וממנו אנו למדים הרבה גם על הטופוגראפית העירונית . הנוסע האנונימי מפלקנטיה ( פיאצ'נצה ) שבאיטליה ( המכונה שלא בצדק ' אנטונינוס מפלקנטיה ( ' מתאר את העיר במחצית השנייה של המאה הו " . ' חשוב במיוחד תיאורו של ארקולף , עולה רגל מגאליה , שנקלע בדרכו חזרה אל חופי בריטניה וסיפורו תואר בידי אדמנאנוס , אב המנזר של איונה , 20 כיום בתחומי סקוטלנד . אף על פי שחיבור זה משקף את התקופה שלאחר כיבוש האסלאם , לקראת סוף המאה הז , ' הרי שבזמן ביקורו העיר שמרה עדיין במידה רבה על צביונה הקודם מן התקופה הביזאנטית . ערך רב נודע להזכרות של כנסיות ירושלים בספרות הליטורגית , המתארת את הפולחן בכנסיות ירושלים . הפולחן בירושלים התאפיין בתהלוכות , שנעו בין המקומות הקדושים בחגים כדי לקרוא בכתבי הקודש ולשאת תפילות 'בזמן ובמקום . ' מן התיאורים אנו למדים הרבה על הכנסיות ועל אתרי הקודש . לצד ספרה של אגריה , שכבר נזכר , יש חשיבות מרובה ל'לוח החגים הארמני' מן המאה הה' וללוח התפילות הגיאורגי מן המאה הז' ואחריה " . שני לוחות אלה הם תרגומים של לוחות התפילה והחגים של כנסיית ירושלים , שמקורם היווני אבד . מקור לעצמו הוא התיאור של כיבוש ירושלים בידי הפרסים בשנת , 614 ובעיקר רשימת הגוויות שקבר אדם בשם ת 1 מא לאחר שנחו הפרסים מן הטבח שערכו בתושבי העיר . תיאור זה , המיוחס לנזיר בשם סטךטגיוס , הוא המקור החשוב ביותר ללימוד על מבנים ומקומות שהיו בעיר בסוף התקופה . בתקופה הביזאנטית נמצאו גם תיאורים של ירושלים באמנות . 25 אלה הם על פי רוב תיאורים של קבר ישו או של כנסיית הקבר בכלל , אך מצויים גם תיאורים של מבנים אחרים , כגון כנסיית ציון ( אם 14 הנוסע מבורדו , 596-589 ( עמ ' 15 . ( 18-14 אוכריוס , תיאור ירושלים . 16 ברוויאריוס ( התיאור הקצר 17 . ( תיאודוסיוס . וראה גם : צפריר , מפות תיאודוסיוס , במיוחד עמ' 18 . 83-80 אגריה . וראה גם : וילקינסון , אגריה . 19 אנטונינוס , איטינרריום . 20 ארקולף , וראה גם מהדורת מיהן . Worship ( Orientalia Christiana Analecta , 228 ) , J . F . Baldovin , The Urban Characterof Christian 21 Rome 1987 " הלוח הארמני ; רנו , הקודקס הארמני . " ראה : הלוח הגיאורגי ; והשווה לוח החגים מסיני ודיונו המשווה של גאריט ו גאריט , הלוח הגיאורגי . וראה על כך : מיליק , מקומות קודש נוצריים . 24 ראה : גאריט , כיבוש ירושלים , נוסח _גיאורגי ; הנ"ל , נוסח ערבי . וראה על המקורות גם בדיונו של צ' כרס , ' הכיבוש הפרסי ושלהי השלטון _הביזאנטי , ' ברס ואחרים , ארץ ישראל , עמ' . 349-300 על ניתוח רשימות החללים והטופוגראפיה של ירושלים ראה מאמרו הגדול של מיליק , הטופוגרפיה . 25 ראה להלן , קוחנל , עמ' . 475-441 כמו כן בהרחבה : קוחנל , תיאורי ירושלים הארצית _והשמיימית .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר