היהודים בירושלים בימי הכיבוש הפרסי

עמוד:252

אין בידנו ולו מקור ספרותי אחד בן הזמן המעלה בצורה רצופה וסדירה את האירועים , החל בפלישה הפרסית לארץ ולירושלים , עבור בתהפוכות שעברו על הארץ ועל ירושלים , וכלה בכיבוש המוסלמי בשנת . 638 המקורות הם בעיקר נוצריים , רוויים שנאה ומשטמה ליהודים וליהדות . על השנאה המסורתית נוספה הפעם שנאה ליהודים על כך שהצטרפו לפולשים הפרסיים ועזרו על ידם . בידנו מקורות קדומים למדי , אלא שהם הגיעו לידנו לרוב בתרגומים ועיבודים שונים . הדברים אמורים במיוחד כלפי המקור העיקרי העומד לרשותנו , הוא חיבורו של הנזיר סטרטגיוס ממחר מר סבא , שהיה עד ראייה לכיבוש הפרסי ולאירועים בירושלים . על פי דברי המחבר מבוסס החיבור בחלקו על דברים שראה בעיניו ובחלקו על עדויותיהם של עדי ראייה נאמנים , והוא מרבה בתיאור פרטים ופרטי פרטים . אולם החיבור המקורי , שנכתב ביוונית , אבד והוא מצוי בעיקר בנוסחאות מתורגמות לגיאורגית ולערבית " . גם אם חסרים פרטים רבים על מהלך המאורעות , ניתן לשחזרם , ולו בקווים כלליים , תוך הצבעה על אפשרויות שונות בפירוש המקורות . מכל המקורות , הנוצריים והיהודיים עולה בבירור שבפלישה זו שיתפו היהודים הן בארץ והן בתפוצות , פעולה עם הצבאות הפרסיים . שיתוף הפעולה ואף התגייסות יהודים לעזרה צבאית בולטים לאורך מסעו של הצבא הפרסי בארץ , ובמיוחד בירושלים . על מקומם הבולט של היהודים במלחמה זו יעיד גם רושמו הספרותי החזק , שצוין לעיל , המבטא מתח משיחי , תקווה והתעוררות למעשים של ממש . עמדתם החד משמעית של היהודים לצד הפרסים היתה במידה רבה תוצאה של רדיפות הקיסרים הנוצריים במאה הו , ' בארץ ובתפוצות . רדיפת היהודים והצרתה של תורת ישראל מצאו ביטוי גם בתחוקה האנטי יהודית בימי שלטונו של יוסטיניאנוס ( החל בשנת ( 527 וכפי הנראה גם ברדיפות בפועל מטעם המלכות , הן בארץ והן בתפוצות . היהודים ייחלו למפלתו של השלטון הביזאנטי ולניצחונם של הפרסים . התקרבות הצבא הפרסי אף עוררה תקוות משיחיות , ומעשיהם של אומות העולם ושל ישראל כאחד מקבלים פירוש משיחי . ב'תורת יעקב המשומד , ' חיבור שנכתב בסמוך לתקופה " , מספר 'יעקב המשומד' שעוד בהיותו צעיר בטבריה ניבא כוהן אחד כי כעבור שמונה שנים יבוא המשיח מלך ישראל ויקים את מלכות ישראל . המלחמה האחרונה בין פרס ורומא התחילה בשנת , 603 בשנת שלטונו השלישית של הקיסר פוקאס . ( Phocas ) בתחילה נכבשו כל השטחים והמבצרים הרומיים שמעבר לפרת , ובשנת 606 פשטו גדודים פרסיים על סוריה וארץ ישראל . לאחר הפלישה הראשונה , בשנת , 609 עבר הצבא הפרסי את הפרת בכל כובד משקלו והחל מתקדם לקראת אנטיוכיה . בעוד צבאות פרס מתפרסים ברחבי הקיסרות הביזאנטית פרץ מרד נגד הקיסר ; ב 5 באוקטובר 610 הודח פוקאס והוצא להורג , ובמקומו עלה לשלטון הראקליוס , ( Heraciius ) בנו של מושל אפריקה . " ראה : ק' הילקוביץ ' , לשאלת השתתפותם של היהודים בכיבוש ירושלים על ידי הפרסים בשנת , ' 614 ציון , ד ( תרצ"ט , ( עמ' . 316-307 לסיכום על המקורות לפרשה ראה > צ' ברס ' , הכיבוש הפרסי ושלהי השלטון הביזאנטי , ' ברס ואחרים , ארץ ישראל , עמ' . 314-300 וראה גם על המקורות ועל השתלשלות העניינים גם אצל רובין , לעיל , עמ' " . 237-233 החיבור נכתב , כמסתבר , קרוב לשנת . 640 ראה במבוא של 715 F . Nau , La Didascalie de Jacob ( PO , 8 , 5 ) , . ק . Paris 1912 , וראה גם : " baptizaii , v . 6 , ed . N . Bonwetsch , Berlin 1910 , p . 77 Doctrina iacobinuper נו , שם , בטקסט , , 1 , 13 עמ' . 76

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר