ראשית הבניין והפסקתו

עמוד:248

יוליאנוס יצא למלחמה נגד הפרסים ב 5 במרץ , 363 ונראה שבאותה שעה עדיין לא התחילו בבנייה ממש " . העבודות החלו בשעה שיוליאנוס היה בעיצומה של הלחימה בפרסים , והעדות האחרונה על הבנייה מהקיסר עצמו היא פסקה מתוך מנשר שהיה מופנה , כפי הנראה , אל יהודי בבל ; נאמר בו : 'אני מקומם בכל המרץ את המקדש החדש לאל העליון . ' הבנייה החלה בסילוק שרידי הבניינים שהיו במקום המקדש , אם שרידי המקדש עצמו ואם שרידיו של ההיכל האלילי שהקים הדריאנוס לאחר מרד בר כוכבא עם ייסודה של איליה קפיטולינה ( על פי אחת הדעות . ( מקדש אלילי זה נעזב ונזנח בימי קונסטנטינוס , אך שרידיו נשארו על פני השטח . המקורות הנוצריים , המרבים לספר על ראשית הבנייה , מספרים בעיקר על פינוי שרידי בית המקדש . לשרידים אלו היה חלק בהטפה הנוצרית בירושלים , שכן הנוצרים יכלו להצביע לעולי הרגל על חורבות בית המקדש כהוכחה לקיום נבואתו של ישו . העבודה נמשכה בחודשים אפריל ומאי , וביום ראשון לשבוע , 18 במאי , שחל באותה שנה גם בי"ח באייר , הגיעו להנחת היסודות לבניין המקדש . 49 בשלב זה אירע דבר מה שבעטיו נפסקה העבודה . מתוך סיפורי הנפלאות והגוזמאות הנמסרים במקורות הנוצריים , היווניים והסוריים , קשה לדעת בבירור מה התרחש 1 המקורות מספרים על התפרצויות אש , רעידות אדמה וסערות , שפגעו לא רק בירושלים אלא ברבות מעריה האחרות של ארץ ישראל . מן האיגרת המיוחסת לקירילוס מתברר שערים אחדות סבלו אף יותר מירושלים . על פי אותו מכתב , האותות לגילוי 'זעמו של האלוהים' החלו להיראות ולהטיל אימה ביום הראשון , נמשכו בלילה שבין היום הראשון לשני ופרצו במלוא עוזם ההרסני ביום השני . ככל שהמקורות מאוחרים יותר , הם מכבידים במעשי נסים ומרבים בדמיון ו אש ירדה מן השמים ושרפה את הפועלים ; ביסודות הבית נתגלתה מערה מסתורית ובה ספר האוונגליון של יוחנן , שהיה מונח ביסודות בית המקדש מימי בראשית ; צלב אש גדול נראה בשמיים מהר הזיתים ועד כנסיית הקבר ; צלבים נראו על בגדיהם של תושבי ירושלים , ההלנים והיהודים כאחד ; צלבים נראו על כליהם , ספריהם ובגדיהם גם בשאר ערי המזרח . סופר אחד אף מוסיף כי הצלבים על בגדי היהודים היו שחורים , אך על בגדי הנוצרים נראו צלבים לבנים . י אפשר לקשור בית כנסת זה עם בניין שנתגלה בהר ציון ; ראה : , Synagogues , Bulletin , 3 ( i 960 ) , p . 42 Rabinowiu Fund for the Explorationof Ancient Notes on the History of the Building' , l . m . J . Pinkerfeid , '" David ' s Tomb" : והערתו של מ' אבי יונה שם . ( על כל פנים , הדברים רחוקים מוודאות ; על בניין זה ראה גם : צפריר , לעיל , עמ' 46 . ( 160- 159 ראה סדר תיאורו של סוקראטס , J . Bidez & F . Cumont , Lesmages hellenises ,: T \ _K \ 47 . 20 , 111 , he . Paris 1938 , No . 134 במהדורת רייט , כרך ג , עמ' 48 . 301 תיאודורטוס , ; 22 _, v , // £ , _oiwino ; 20 , 111 , he ואחרים . 49 התאריך מבוסס על מכתב מנשר בסורית של הבישוף הירושלמי קירילוס לקהילות הנוצריות , שנתגלה בשנים האחרונות . קירילוס היה עד ראייה למעשים שתיאר . גם אם איננו ממש מכתב מעטו של קירילוס , מקור זה הוא מן המקורות הקדומים ביותר על הבנייה ושמר על פרטים אותנטיים רבים ופרטים שאינם ידועים לנו ממקורות אחרים , לא מן המקורות המאוחרים ולא מן המקורות הסמוכים למעשה . המכתב נתפרסם ונתפרש כידי s . p . Brock , 'A Letter of the Temple ' , BSOAS , 60 ( 1977 ) , pp . 267-286 Attributed to Cyrilof Jerusalem on the Rebuilding לדעה אחרת ראה גם לעיל רובין , עמ' . 212 ° בפיסקה האחת עשרה של המכתב ערוכה רשימת הערים שנפגעו . ירושלים נפגעה רק למעלה ממחציתה , ואילו 9 _באסטי וניקופוליס נהרסו כליל . ' רשימת המקורות , בעיקר יווניים ולטיניים , ערוכה

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר