הצהרת יוליאנוס והדיה

עמוד:246

להבטיח לעצמו את אי התערבותם והחלשת רצונם לבוא לעזרת הפרסים . הקיסר בחר לו קו פלישה שעבר דרך שטחים בארם נהרים שבהם חי יישוב יהודי גדול וצפוף , ואהדתם של היהודים היתה גורם חשוב במלחמה . ואכן , חשבון זה לא הכזיבו . בעוד שבעבר גילו היהודים התנגדות עזה לפלישת טריאנוס , במסע זה אנו שומעים על מבצר פיירי שבור , שיהודים רבים התגוררו בו , שנכנע אחר קרב של יומיים בלבד ; ואילו יהודי בירתא נטשו את עירם משהתקרב צבאו של יוליאנוס . מקורות שונים מספרים כי רבבות יהודים יצאו ממחוזא כדי להשתתף בבניין ירושלים והמקדש , וגדודי צבא בפקודת המלך הפרסי הרגו אלפים מהם במרחק שלוש פרסאות מן העיר " . במקורות אחרים מסופר על חשדות קשים כלפי היהודים בימים הסמוכים לפלישת יוליאנוס ועל הרחקתם מגבולות הממלכה הפרסית משהורחבו גבולות האימפריה " . הכרזתו של יוליאנוס עוררה התלהבות עצומה בכל הגולה היהודית , במזרח ובמערב . יהודי מחוזא בוודאי לא היו היחידים בבבל שהתעוררו לצאת לירושלים . אפרים הסורי איש נציבין , בן הדור , מספר ש'את היהודים אחזה התלהבות שגעונית . הם תקעו בשופר וצהלו 34 . ' גרגוריוס , באסיה הקטנה , כותב שהיהודים עמדו הכן לצאת לדרכם מתוך התעוררות רבתי " . רופינוס , שחי באיטליה , מוסר שבקרב היהודים שררה הרגשה כי הגיעו ימות המשיח : היהודים הגיעו למצב חוצפה כזאת עד שלאחדים מהם נדמה כי שבו ימי הנבואה ' הם עלבו באנשינו ( כלומר , בנוצרים ) כאילו חזרו ימי מלכותם " . רופינוס מוסר גם על קהילות שלמות שהתקבצו והחלו עולות לירושלים . סופרים נוצריים אחרים מזכירים איסוף סכומי כסף גדולים ואוצרות כסף ותכשיטים , נדבת נשים יהודיות אצילות בכל העולם . 37 על תגובת היהודים לקריאתו של יוליאנוס ניתן ללמוד גם מדבריו של אב הכנסייה היירונימוס , המעיר , בפירושו לדניאל יא לד , 'ובהכ _^ לם יעזרו עזר מעט , ' כי יש יהודים המפרשים את המקרא לימי הקיסרים ספטימיוס סוורוס ואנטונינוס ( קראקלה , ( שחיבבו את היהודים ביותר ; אך באותה הפרשה הוא מביא מסורת אחרת של היהודים , המפרשים אותו פסוק לימי יוליאנוס . בספרות התלמודית אין הד רב להכרזתו של יוליאנוס ולהתעוררות האמורה . מסעו של הקיסר לבבל בליווי חילותיו הרבים נזכר בתלמוד הירושלמי , אך אין זכר לכל הפרשה . ייתכן שכמה ממימרותיו של בן הדור רבי אחא רומזות למעשה תחילת בניית המקדש וההתעוררות לגאולה . בירושלמי אומר רבי אחא : 'מפני מה התקינו גואל ישראל ברכה שביעית ? ללמדך שאין ישראל נגאלים אלא בשביעית " . ' שנת הכרזתו של יוליאנוס 362 , לסה"נ , היא שנת ד' אלפים קכ"ב , שהיתה : _fivh ) Ammianus Marcellinus , . Res Gestae , 24 , 1-3 : / _TAT 7 אמיאנוס מרקלינוס ;( וראה : 33 Empire ' , Iranica Antiqua , 1 ( 1961 ) , pp . 132-133 gren , 'The Status of the Jews in the Sassanian G . widen- שם , עמ' . 139-134 35 vater , 20 , 1919 ) , I , p . 218 Ephraem ( fibers . A . Rucker , 5 jMo / _fe > A : < _fcr Kirchen - ראה הערה . 28 כך מוסר גם תיאודורטוס , . 15 , 111 , he . 27 _mvn / 7 _AT 7 " י ראה גם גריגוריוס מנזיאנזוס ( לעיל , הערה ;( PG , 48 , col . 900 ) Philostorgius , VII , 9 _JohannesChrysostomus , AdversusJudaeos , V , 11 ;( 28 _סיזומנוס , . 22 , v , he n ירושלמי , נדרים ג ב , לז ע"ד . מסורת זו נזכרה גם בירושלמי , שבועות ג ט , לד ע"ד , שם נשתבש לשם 'דוקליטיאנוס , ' הרווח בתלמוד הירושלמי . ' ירושלמי , ברכות ב ד , ד ע"ד .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר