ירושלים בימי הקיסר יוסטיניאנוס

עמוד:232

במאה הו . ' לספרי מסע אלו מצטרפת מפת הפסיפס שבמידבא , המשמרת תיאור ריאליסטי מפתיע בדיוקו של העיר באותה תקופה . החפירות הארכיאולוגיות מאשרות ומשלימות את המצוי במקורות הספרותיים ואת המצויר במפת מידבא _" . באמצעות כל המקורות העומדים לרשותנו ניתן לעקוב אחר צעדיו של צליין שהגיע לירושלים במאה הו . ' כנסיית הקבר עמדה עדיין במרכז עניינם של עולי הרגל , אולם בנוסף עליה יכול היה לפקוד אתרים רבים אחרים , הן בתוך חומות העיר והן בסביבתה הקרובה . כנסיית הר ציון היתה , כאמור , אתר שזכרם של אירועים רבים נקשר בו . בית האוצר לחפצי הקודש שבכנסיית הר ציון הגדולה הכיל שרידים רבים , כגון האבן אשר בה נרגם סטפאנוס , כתר הקוצים של ישו והמנורה שלאורה לימד את תלמידיו . לא הרחק מכנסיית ה'ניאה , ' מצדה המזרחי , ניצבה כנסיית החכמה הקדושה . ( Sancta Sophia ) כנסייה זו ציינה את מקום המפקדה ( praetorium ) של פונטיוס פילאטוס , שם שפט הנציב את ישו . בקירבתה היה בור שזוהה על ידי הנוצרים כבור אשר אליו השליכו אנשי צדקיהו את ירמיהו הנביא . הר הבית נותר שומם , בהתאם למדיניות המקובלת על קיסרי הנוצרים מימים ימימה ; אך גם בו היה עניין לצליין הנוצרי . שם יכול לראות את פינת המקדש , הלא היא קרן העופל , שעליה ניסה השטן לפתות את ישו , וממנה הושלך יעקב אחי ישו . גם על בריכת השילוח ובריכת בית חיסדא _n ) ( Probatica לא פסח ; שניהם היו קשורים בזכרם של נסים שחולל ישו , וכנסיית הפרובאטיקה נחשבה , כאמור , גם למקום לידתה של מרים . מחוץ לחומות העיר יכול עולה הרגל להתפעל מיופיה של כנסיית סטפאנוס הקדוש , ולהתמלא חרדת קודש בכל אחד מהמקומות הקדושים שעל הר הזיתים : כנסיית גת שמנא , כנסיית האלאונה וכנסיית העלייה השמיימה . בעמק יהושפט יכול היה לבקר גם במקום שבו נקברו , על פי המסורת שראשיתה במאה הד , ' יעקב אחי ישו יחד עם זכריה ושמעון . שפע התרומות שזרמו לעיר העשירו אותה עד מאוד . ייתכן כי התרומה החשובה ביותר שהעלה יוסטיניאנוס לכנסייה היתה אוצר כלי הקודש של בית המקדש . לדברי פרוקופיוס , אוצר זה נשמר ברומא עד שנפלה בידי הוונדאלים בשנת . 455 הללו לקחו אותו כשלל מלחמה לקרתאגו , ושם נשמר עד נפילת ממלכתם בפני יוסטיניאנוס בשנת . 533 אז הובא לקונסטנטינופוליס , כחלק משלל ניצחונו של קיסר זה , _שהחזיר 1 לירושלים ופיזר את _פריטיו בין כנסיותיה . הן הילת קדושתה של ירושלים והן עושרה הרב עתידים להוות גורמים רבי משקל בתפקיד החשוב שמילאה בעת כיבושה של ארץ ישראל " . 8 נ ' ראה : וילקינסון , עולי רגל , וכמו כן הספר המצוטט בהערה הקודמת , הכולל במרוכז קטעי תרגום רבים מספרות חשובה זו , מבואות והערות פרשניות , וכן Gazetteer מפורט . 139 ראה הערה , 130 לעיל . Procopius , Bellum Vandalicum 4 . 9 . 5-9 1 411 14 הכרוניקון של יוהאנס מלאלס מתאר משלחת שומרונית אל המלך הפרסי קאבאד , 1 ( Kawad ) שהצליחה למנוע סיכום מוצלח של משא ומתן לשלום עם הרומאים , בהשתמשה באוצרותיה האגדיים של ירושלים כפתיון להמשך המלחמה . ראה : _מלאלס _, כרונוגרפיה ( עמ' . ( 455 וראה גם : , Perskum 2 . 18 Procopius , Bellum המציב מסע שוד לירושלים במרכז שיקוליו של כוסרו ( Chosroes _, Khusro ) בעת מסע מלחמה לתוך הטריטוריה של הקיסרות הרומית המזרחית בשנת . 542 לעניין זה ראה גם : , Novella 40 Justinianus , שהוא צו קיסרי , המתיר לפטרוס הפטריארך למכור מבנים שבבעלות הכנסייה של האנסטאסיס הקדושה , כלומר , כנסיית הקבר הקדוש .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר