הקיסרית אודוקיה ומעמד היהודים בירושלים

עמוד:228

מדיניותו של אסקלפיודוטוס מסובלנות נאורה כלל וכלל , אלא מתאוות בצע , שהרי היהודים שילמו לו סכומי כסף אדירים תמורת התערבותו למענם . " מניעים כספיים מסתתרים , כאמור , ככל הנראה גם מאחורי החלטתה של אודוקיה להקל באיסור על כניסת יהודים לירושלים . בל נשכח : מבצעי הבנייה שפתחה בהם אז בעיר הקודש עלו הון רב , ומצבה הכספי של הקיסרות לא היה פשוט כלל וכלל . לדברי היירונימוס נהגו היהודים בימי עלייתם לרגל לשחד את משמר העיר כדי לממש את זכותם המוכרת בחוק . אודוקיה ניצלה , כנראה , את נכונותם ואיפשרה להם לקנות זכויות נוספות עבור בצע כסף . הדבר היה לצנינים בעיני בר צומא . על פי דברי הביוגראף שלו עלה בידו למנוע לפחות לשעה את מימוש ההיתר שנתנה אודוקיה ליהודים . כל השאר אינו אלא גוזמה , כמקובל על כותבי ביוגראפיות של קדושים נוצריים . גם לאחר מכן אין בידנו עדויות של ממש על שהותם של יהודים בירושלים מעבר למה שהיה מקובל עד אז . ניסיון דחוק שנעשה לפרש שתי פיסקאות בכתביו של סופר ארץ ישראלי בן המאה הר , קירילוס מבית שאן , כרמזים לישיבת יהודים בירושלים בשלהי המאה הה , ' מוציא פיסקאות אלו מהקשרן ומייחס להן משמעות החורגת מכוונת הכותב : השמצת בני פלוגתא במחלוקת דת נוצרית כיהודים , ואזהרה מפני שמחתם של אויבי הנצרות בכל אתר — והיהודים בכללם — לנוכח המריבות הפנימיות המפלגות את הכנסיה . עצמו אין אנו שומעים דבר לאחר תום הפריפקטורה שלו בשנת ; 425 ראה : , Empire , II , Cambridge 1980 , p . 60 piodotos \\ Prosopographyof the Later Roman J . Martindale , 'Ascle- אלא אם כן נייחס חלק מפעילותו , כמתואר בביוגראפיה הסורית של שמעון סטיליטס ( ראה בהערה הבאה , ( לשהותו באנטיוכיה בחברת הקיסרית , כפי שהצעתי בחיבורי ירושלים בתקופה הביזאנטית , עמ' . 68-61 לעדות הביוגראפיה הסורית על שמעון סטיליטס , ראה : , 32 ( 1 902 ) , pp . 174-175 des heiligen Symeon Stylites ' , 130-131 , TUGAL , H . Hilgenfeld , 'Syrische Lebensbeschreibung נהוג לקשור אך ורק לחוקים שהועברו בשנת ; 423 כך , למשל , לינדר , היהודים והיהדות , עמ' , 210 והפניותיו לספרות נוספת . אולם קיימת אי התאמה בין עדות מקור זה ועדותם של האדיקטים משנת . 423 ראשית , משום שמערות הצווים משתמע שלא זו בלבד שמדיניותו המוצהרת של הקיסר להגן על בתי כנסת יהודיים קיימים לא בוטלה בשנה זו כתוצאה מלחץ כלשהו , אלא שאף אושרה מחדש , בניגוד לאמור בביוגראפיה . שנית , משום שאי ן כל עדות לחרפתו של אסקלפיודוטוס כתוצאה ישירה מהפרשה . נהפוך הוא , אסקלפיודוטוס נשאר במשרתו עד . 425 שלישית , הביוגראפיה , שם , פרק , 130 עמ' , 174 מתארת את אסקלפיודוטוס כמי שהיה מושל בימי הבישוף של אנטיוכיה _, יוחנן ; א ך בעוד שהפריפקטורה של אסקלפיודוטוס תמה ככל הנראה כבר בשנת , 425 הרי יוחנן כיהן מ 429 עד 442 ( ראה : ליצמן [ הערה , 117 לעיל , [ עמ' , ( 246 ולדעתי מרמז הדבר על השפעה אדירה של אסקלפיודוטוס בסוריה גם זמן רב לאחר תום משרתו . ולבסוף , החקיקה Novella Theodosii , 11 , 3 ( ראה גם : לינדר , שם , עמ' ( 235-245 מאשרת באופן חד משמעי את המדיניות הקיסרית המקובלת באשר לבתי כנסת . תאריכה הוא ה 31 בינואר , 438 וסביר להניח שהיא קשורה בצורה זו או אחרת עם שהותה של הקיסרית _באנטיוכיה . מנימתה האנטי יהודית החריפה מסתבר שאולי יש בה משום תגובת מחווה כלפי הנוצרים , לאחר שאקט חקיקה קודם — או ניסיון ליישם באורח יעיל את חוקי שנת — 423 עורר פרץ זעם באנטיוכיה , אך אין כל ספק שהמדיניות המשתקפת בכל הצווים הללו נשארה בתוקפה . מן הראוי עוד להוסיף , כי חרפתו של אסקלפיודוטוס , אם אמנם עובדה היסטורית היא , יכולה להיות קשורה בגלותה של בת אחותו , אשר הוזכרה לעיל . כל הפרשה כולה ראויה לדיון נוסף במסגרת נפרדת . 120 ראה הערה , 41 לעיל . 121 ראה הערה , 118 לעיל . 122 קירילוס _מסקיתופוליס , חיי סבא 54 , ( עמ' ;( 146 שם , 57 ( עמ' . ( 154

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר