מפעלי הבנייה של הקיסרית אודוקיה בירושלים

עמוד:226

באותה שנה . בעת שהותו בעיר הקודש הוזמן קירילוס לנצח גם על טקס לכבוד קבורת שרידיהם של מרטירים מפרס , שהובאו על ידי פטרוס האיברי , וכן של ארבעים מרטירים מסבסטיה שבארמניה , בהיכל קטן , תרומת הקיסרית למנזר שהקימה על הר הזיתים מלאניה הצעירה , נכדתה של אותה מלאניה שהוזכרה לעיל . מלאניה עצמה גם רכשה כמה משרידי הקודש של סטפאנוס כדי לפאר בהם את בית התפילה שבמנזרה . גם אודוקיה קנתה כמה משרידי הקדוש והביאה אותם לקונסטנטינופוליס , וכך הוציאה מוניטין לפולחנו בבירת הקיסרות והגדילה את יוקרת ירושלים כמקום לידתה של מסורת המרטירולוגיה הנוצרית . בשלב זה פעלה הקיסרית בעצה אחת עם הבישוף השאפתן של עיר הקודש . משהשתקעה אודוקיה בירושלים לצמיתות , הוסיפה להקים מבנים מפוארים רבים אחרים בעיר . שיתוף הפעולה בינה ובין יובנאליס מצא את ביטויו בעקר בהקמת האפיסקופיאון , הלא הוא משכן הבישוף . נראה שאודוקיה היתה אחראית גם לבניין בסיליקה מעל למעיין השילוח , שהרי מקור משלהי המאה הו , ' הוא ספר המסע ( itinerarium ) של עולה הרגל מפלקנטיה ( הנודע במחקר כאנטונינוס , ( מזכיר בסיליקה זו יחד עם המפואר והמרשים ביותר במפעלי הבנייה של הקיסרית — חומה שהקיפה את דרום העיר וכללה גם את הר ציון ואת השילוח . "" על חומה זו התגאתה אודוקיה עד כי נהגה להשתבח שנתקיים בה הפסוק מתהלים נא כ j 'היטיבה ברצונך , eudokiasou ) ביוונית ) את ציון , תבנה חומות ירושלם . ' בתקופת יובנאליס מסתמן גם טיפוח פולחנה של מרים הקדושה בירושלים . בגת שמנא נקבע מקום קבורתה והילקחותה השמיימה , על פי מסורת שהדיה הראשונים מצויים כבר באוונגליונים החיצוניים מסוף המאה הד . ' לפולחנה של מרים היתה חשיבות רבה במחלוקת על טבעו של ישו , שכן חסידי נסטוריוס ראו בה לא את יולדת האל , ( Theotokos ) אלא את יולדת המשיח ( Christotokos ) בלבד , בניגוד לעמדתם של המונופיסיטים ושל חסידי ועידת _כלקדון כאחד ( ראה לעיל . ( תיאורה של מרים כיולדת האל תאם היטב את העמדה שנקט יובנאליס בכל נפתוליו הדתיים . אין פלא , אפוא , שמקור בן המאה הח' קושר את שמו להתהוות פולחן זה " . מן הראוי לציין כי מקור מונופיסיטי העוין את יובנאליס מאשימו בהזנחת הפולחן בכנסיית בית חסדא , ( Probatica ) אחד האתרים הקדומים ביותר , שזוהו על ידי נוצרים עוד בתקופה האלילית . מאוחר יותר נקשר גם שמו של אתר זה , שהיה ידוע עד אז רק כמקום שבו חולל ישו את נס ריפויו של המשותק , בפולחנה של מרים הקדושה . לפי עדותם של צלייני המאה הו' זוהה באתר זה מקום לידתה . " 109 ראה : פטרוס האיברי , עמ' 33 ( המקור הסורי , ( והשווה : רובין , שם , עמ' , 57-55 בניסיון להתיר את הסבך הכרונולוגי הקשור בפרשה זו . עדות מפורשת על מעורבותו של יובנאליס במפעל בנייה זה מצויה אצל Basilius Seleuciensis _, Oratio , 42 ( PL , 85 , 001 . 470 ) 110 אנטונינוס _, איטינרריום , 25 ( עמ' . ( 142 מחבר ספר המסע הזה מכנה את הקיסרית בטעות _, Eudoxia ולאחת משתי הגירסאות המצויות בידינו שורבב שיבוש נוסף , שהרי היא מתוארת כאשתו של יוסטיניאנוס . ; Beatae Virginis Mariae , 18 _(/> G , 96 , cols . 748-752 ) Iohannes Damascenus , Homilia in Dormitionem ''' וביתר פירוט : רובין , ירושלים בתקופה הביזאנטית , עמ' 112 . 59-58 ראה ו . ( 35-37 Iohannes Rufus , Plerophriae , 18 _(/> O , 8 , pp . עוד על יובנאליס בספרות המונופיסיטית ראה : הוניגמן , יובנאליס , עמ' . 266-262

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר