המאבק בין ירושלים וקיסריה במאה החמישית

עמוד:224

ועידת אפסוס נסתיימה בניצחונו של קירילוס . נסטוריוס ותומכיו הוחרמו תודו ויובנאליס חזר לירושלים , מתברך ומשתבח בניצחונו . אות ועדות לניצחון זה היא הופעת שמו ברשימת המשתתפים במקום השני בפרוטוקולים של ועידת אפסוס , לאחר שמו של קירילוס מאלכסנדריה . ברם , הנוסחה שנתקבלה באפסוס לא פתרה סופית את בעיית טבעו של ישו . הדעה כי טבע זה אחד ויחיד הוא , לאחר התגשמות בן האלוהים בבשר , היתה מקובלת באלכסנדריה ואף מצאה מליץ יושר נלהב בדמותו של אוטיכס , ( Eutyches ) אב מנזר בקונסטנטינופוליס " . לתומכיה של דעה זו נהוג לקרוא 'מונופיסיטים' ( ימונוס , ' יחיד ביוונית ' ; פיסיס / טבע . ( תומכים מתונים יותר בהחלטות ועידת אפסוס הודו בקיומו של טבע אלוהי בישו לצדו של טבע אנושי , ללא שינוי באף אחד מהשניים וללא מיזוג ותערובת , אך גם ללא חלוקה והפרדה באמצעות אישיותו האחת ( המונח התיאולוגי הקובע הוא persona בלטינית , prosopos או hypostasis ביוונית . ( הללו פטרו עצמם מדיון נוסף במערכת הגדרותיהם הסותרות על ידי השלכת יהבם על האמונה ועל מסורת הכנסייה . יובנאליס דבק במדיניות שנקט בוועידת אפסוס , והתבסס על ברית עם אלכסנדריה כדי לבצר לעצמו מקום מעל אנטיוכיה בהיירארכיה הכנסייתית . לשעה קלה נשאה מדיניות זו פרי הילולים . בוועידה נוספת שהתכנסה באותה עיר בשנת , 449 זכה דיוסקורוס , ( Dioscuros ) יורשו של קירילוס ככישוף אלכסנדריה , בניצחון מוחץ על יריביו . "" ניצחון זה הושג בעזרת נזיר מונופיסיטי קנאי מנציבין שבמסופוטמיה , בר צומא שמו , שהופיע בוועידה בראש חבר נזירים קנאים ואלימים , ואלה הטילו אימה על מתנגדיהם . קודם לכינוס הוועידה ביקר בר צומא בירושלים וקשר קשרים טובים עם יובנאליס , נראה שהלה שיחק תפקיד חשוב בצירופו של הנזיר הפורע למשתתפי הוועידה , אף על פי שבנזיר שלא מונה כבישוף לא היה זכאי לכך כלל . יובנאליס עצמו תמך בדיוסקורוס במלוא עוזו , ויצא מוועידה זו עטור בכתר הבישוף האפוסטולי של ירושלים . גם ברשימת משתתפי ועידה זו מופיע שמו במקום השני , מיד לאחר דיוסקורוס בישוף אלכסנדריה . אולם את מניעיו האמיתיים שוב חשף יובנאליס זמן קצר לאחר מכן . בשנת 450 מת הקיסר תיאודוסיוס הב , ' שתמך במונופיסיטים . יורשו מרקיאנוס , ( Marcianus ) ואחות הקיסר המנוח _פולכריה , ( Puicheria ) שנישאה למרקיאנוס נישואין פוליטיים , מתוך הבנה כי לא יחלל את בתוליה , 98 על כך ראה : הוניגמן , יובנאליס , עמ' 223 ( רק ברשימת הישיבה של ה 22 ביולי מקדים את שמו זה של ארקאדיוס , אחד מהליגאטים של בישוף רומא . ( 9 « ראה : n . Chariier , 'Dioscore _1 , Patriarche Poey , 'Eutyches ' , ibid ., xvi , cols . 87-91 graphieecc / esiastiques , xm , cois . 1169-11 17 ; a . van d'Mexandrk ' , Dictionnaire _d'histoire etde geo- 100 ראה , למשל : Sermons , Paris 1964 , pp . 8-11 , 24-26 j . Leciercq & R . Doiie , Leonle grand , וביתר פירוט : 245-266 The ' ohgie Catholique , IX , cols . 218-301 , esp . p . Batiffoi , 'Leon 1 er ( Saint )' , Dictionnaire de 101 על מדיניותו של יובנאליס בין ועידת אפסוס הראשונה וועידת אפסוס השנייה , ראה : הוניגמן , יובנאליס , עמ' ; 233-225 על ועידת אפסוס השנייה והתפקיד שמילא בה יובנאליס ראה : שם , עמ' 2 . 240-233 ראה : נו , בר צומא , ( 1914 ) עמ' . 127 שיתוף הפעולה בין דיוסקורוס , יובנאליס ובר צומא בא לידי ביטוי קולע בדברים הבאים : 'מטל מלת פומה דנציחא ברצומא קמת כל מלא בסונדוס דאפיסקופא . אפיסקופא דין דיוסקורא דאלכסנדריה רבתא ואף _KDiptTDX דאורשלם קנרנא דעדתא מחוץ הוו ונציחא ברצומא סוערנא דבכלמדם פקד הוא . ' [ תרגום : 'על פי דבר פיו של בר צומא המהולל קם כל דבר בסינור הבישופים . שהרי הבישוף דיוסקורוס של אלכסנדריה הגדולה וכן בישוף ירושלים היו מלמדים את הקאנונים של הכנסייה ובר צומא המהולל מנהל היה את העניינים בכל דבר "" [ . ' ראה הערה , 101 לעיל .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר