יוליאנוס 'הכופר' והריסות בית המקדש

עמוד:210

הנזיר בר צומא מנציבין , שנכתבה בסורית במחצית השנייה של המאה הה 42 ; ' וכרוניקה ערבית מהמאה הי — "' אנו למדים כי גזירת האיסור על נוכחותם של יהודים בירושלים נתחדשה ביתר שאת . קרוב לוודאי שכבר בימי קונסטנטינוס אירע הדבר " . מעתה ואילך הותרה ליהודים הכניסה בשערי העיר אך ורק ביום אבלם הלאומי על הרס בית המקדש ; שעה שעלו אל הר הבית , שחוחים בכאבם וחוגרי שק , הצביעו הנוצרים על המחזה כעל הוכחה ניצחת לקללה הרובצת על ראשם עקב סירובם להכיר בישו . מצבו השומם של הר הבית שימש מעתה ואילך כאות וכעדות להתגשמות נבואתו של ישו כי לא תיוותר בו אבן על אבן אשר לא תיהרס ( מתי כד ; 2 מארקוס יג ; 2 לואקס כא . ( 6 בסתר לבם חששו המפוכחים שבנוצרים מפני תהפוכות פוליטיות , _שבעטןן עלול שליט חילוני כלשהו לנסות לקומם את הריסות המקדש . ביטוי לחשש זה אנו מוצאים בדרשה שנשא בשנת 347 מי שעתיד להתמנות בתוך זמן קצר לבישוף העיר , הלא הוא קירילוס . ( Cyriiius ) בדרשה זו חוזה קירילוס ניסיון מצד ה'אנטי כריסטוס , ' אויב המשיח , לבנות מחדש את בית המקדש ; לדבריו , עתיד ניסיון זה להסתיים בכשלון " . את הדברים הכלליים והמעורפלים הללו , המתייחסים לאחרית הימים , פירשו לאחר מכן כמה סופרים והיסטוריונים כנסייתיים כדבר נבואה , המתייחס לאירוע מוחשי , הוא ניסיונו של הקיסר יוליאנוס , ( 363-361 ) הידוע בפי הנוצרים בתואר 'הכופר , ' לבנות מחדש את בית המקדש . תהפוכות רבות עבר יוליאנוס , בן אחיו למחצה של הקיסר קונסטנטיוס הב' , ( 361-337 ) עד שעלה על כס הקיסרות . בחסותו של קונסטנטיוס התחנך יוליאנוס ברוח נוצרית מובהקת , אולם נראה שכבר משחר נעוריו ניעורה בו התנגדות עזה לחינוך זה . אפשר שטינתו הכבושה כלפי הקיסר , שבוראה את האחראי לטבח אביו ואחרים מקרוביו בשנת , 337 חיזקה התנגדות זו במידה גדולה . תנאי מאסר הבית שבהם בילה חלק מתקופת בחרותו המוקדמת , תחת עינם הפקוחה של מחנכיו הנוצריים , קרוב לוודאי שלא קירבו אותו אל תורתם . משזכה בחירות יחסית , שעה שמונה אחיו למחצה גאלוס כקיסר ושותף לשלטונו של קונסטנטיוס , ניצל יוליאנוס את ההזדמנות להעמיק את ידיעותיו בספרות הקלאסית ובפילוסופיה הניאו אפלטונית . לאחר שהוציא את גאלוס להורג , קירב אליו קונסטנטיוס את יוליאנוס ומינהו קיסר בשנת . 355 דווקא הצלחותיו של יוליאנוס כמצביא במלחמות נגד הברברים באנגליה עוררו נגדו את קנאת קונסטנטיוס והגבירו את המתחים בין השניים . מתחים אלה הביאו לבסוף לידי כך שחילות יוליאנוס העלו אותו מדרגת קיסר הכפוף לקונסטנטיוס למעלת אוגוסטוס , השווה לו בדרגתו . זמן מה רבץ איום של מלחמת אזרחים על 42 מקור זה פורסם באורח חלקי — קטעי מקור ותרגום שזורים לתוך תמציתו , ראה : נו , בר צומא , ( 1914 ) עמ' . 119 " אוטיכיוס _, אנלים 1 , ( עמ' . ( 133 'קונסטנטינוס ציווה כי לא ישכון יהודי בירושלים ( _אל בןת אל מקדס ) ולא יבוא בה . ' הדברים הללו מופיעים בתוך בליל של אגדות ( ראה , למשל : אגדת 'מציאת הצלב , ' שם , עמ' , 129 והשווה הערה , 22 לעיל ) ומסורות מהימנות . למרות אופיו הבעייתי של מקור מאוחר זה , אין להטיל ספק באמינותו של הפרט דידן . 44 ראה היירונימוס _, פירוש לצפניה , 45 . 16-15 , 1 שם . לדבריו המפורטים יש להוסיף את עדותו הקצרה של הנוסע מבורדו , המעגנת אותם כבר בימי קונסטנטינוס . ראה : הנוסע מבורדו , עמ' 22 ( עמ' . ( 16 ' * קירילוס מירושלים , קטכיזם ( מהדורת רישל רופ 15 , xv _, ( ( עמ' . ( 174-172 י * על כך ראה : p . 105 TempleunderJulian . ANewSource ' , _P £ g , 108 ( 1976 ) , s . p . Brock , The Rebuilding of the

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר